origineel, sprookjesachtig en wonderlijk verhaal waarbij muziek een grote rol speelt

Conny Schelvis 20 september 2020
Jeroen van Berckum is auteur van verschillende kinderboeken waar vaak muziek, op allerlei wijze, een rol speelt. Kijk uit wat je wenst! is het tweede deel uit de serie “Meneer Musi Mago’s Magische Muziekinstrumenten” wat goed zelfstandig te lezen is.

De illustraties zijn van Wilma van den Bosch. Naast illustreren van kinderboeken heeft zij ook bijdragen geleverd aan tijdschriften als Donald Duck en de Tina.

De kleurrijke illustraties passen goed bij het verhaal, zijn pagina groot en een leuke afwisseling. Ze zijn vrolijk en grappig net als het verhaal zelf.

Het boek zelf is ook voorzien van een vrolijke aansprekende hardcover een heeft mooi glanzend en glad papier. Een fijne, wat grotere leesletter en duidelijke hoofdstukaanduiding.

Meneer Musi Mago Magische Muziekinstrumenten is een winkel met een bijzondere eigenaar. Als Linde er per toeval ( of is het niet zo toevallig?) er terecht komt voor een cadeautje voor haar vader kijkt ze haar ogen uit. Ze besluit een setje gitaarsnaren voor haar vader te kopen alleen blijken dit niet zomaar snaren te zijn maar magische snaren. Nadat haar vader er op heeft gespeeld belanden ze in een wonderlijk en spannend avontuur. Alle fabeltjes die haar vader haar in al die jaren had ‘wijs gemaakt’ komen tot leven. Een draak in een waterput, reuzen en nog meer bizarre ontmoetingen zijn het gevolg en het is de vraag hoe dit af moet gaan lopen.

In het voorwoord horen we over zeven kinderen die ieder een eigen avontuur gaan beleven, wonderlijke verhalen met als gemeenschappelijke factor een bezoek/ kennismaking met Meneer Musi Mago. Daarna volgt het verhaal van Linde, de tweede uit de reeks van zeven. Daarna volgt een korte vooruitblik op het derde deel en een terugblik op het reeds verschenen deel.

Het verhaal zelf heeft twaalf hoofdstukken en bij elk hoofdstuk een paginagrote kleurrijke illustratie waarbij humor en vrolijkheid de boventoon spannen. Het fantasy rijke verhaal doet sprookjesachtig aan wat niet vreemd is door wezens als reuzen en draken voorbij te laten komen. De vertelstijl past prima bij de doelgroep van acht tot elf jaar al zal voor sommige achtjarige er af en toe wel een lastig woord tussen zitten maar daar lees je wel doorheen omdat het tempo goed in het verhaal zit.

Voor kinderen die graag avontuurlijke en sprookjesachtige verhalen lezen is dit wel een aanrader. Mochten het veellezers zijn die al aan de verhalen van Harry Potter of Terra Fabula toe zijn dan is dit boek te eenvoudig.

Meneer Musi Mago is dan wel de verbindende factor tussen de boeken in het verhaal zelf heeft hij een bescheiden , tot wel heel kleine rol, al is het geen wat hij verkoopt aan Linde wel van grote impact. Het idee om rond zo’n winkel een serie te maken vond ik wel leuk en origineel gevonden. Maakt mij wel nieuwsgierig of deze originaliteit bewaard blijft in de rest van de serie.

Meer recensies van Conny Schelvis