Op een bijzondere manier omgaan met verlies en verdriet

Conny Schelvis 23 maart 2024
Do van Ranst schreef diverse jeugdboeken die in meerder talen zijn uitgebracht en ook mee in de prijzen is gevallen. Het verhaal ‘hiernaast, bij ons thuis’ is een mooi verhaal over verschillende vormen van omgaan met verdriet, ziekte en verlies ( coping) .

De moeder van Pipa heeft een ‘B&B’ vlakbij een groot ziekenhuis. Speciaal voor mensen die van ver komen en een kind in het ziekenhuis hebben. Als de familie Duinslager komt logeren omdat hun zoon Paul ernstig ziek is, raakt Pipa in de ban van zijn zus Felien. Felien spreekt nauwelijks over haar broer en beweert dat haar ouders niet haar echte ouders zijn. Felien zegt weinig en Pipa krijgt hierdoor nog meer vragen en ratelt maar door. Ze verteld over het gemis van haar vader, haar geheime plek en raakt verstrikt in haar eigen verzinsels, leugens. Ze gaat een plan maken om haar leugens te laten verdwijnen maar dat valt niet mee.

Een fijne vertelling in korte hoofdstukken met toegankelijk taalgebruik. vanaf 10 jaar.

Het verhaal is vanuit het perspectief van Pipa en dat geeft misschien een wat vertekend beeld maar op zich doet dat niets af van het verhaal. Het laat zien hoe verschillende mensen omgaan met verdriet en verlies en dat is mooi weergegeven. Het heeft een mooie opbouw en aan het einde valt alles op zijn plek. De stilte van Felien maar ook zeker de verhalen van Pipa. Dat had van mij nog wat eerder in het verhaal mogen worden uitgediept maar aan de andere kant bleef je nu wel lezen om alles een plek te kunnen geven.

De auteur weet op een zeer luchtige wijze een mooi onderwerp te bespreken. Het is origineel en weet de lezer te prikkelen om door te lezen en te raken met het verhaal.

Meer recensies van Conny Schelvis