Goede weergave van het gedwongen gevoel van onmacht

Conny Schelvis 23 maart 2024
Het onderwerp dwangneurose en met name de reactie van de mensen om de persoon met dwang heen had mijn aandacht getrokken omdat ik in mijn naaste omgeving ook dwang mee maak.
Dus reden genoeg om dit te willen lezen.

De auteur is zelf ervaringsdeskundige en de insteek dat je je energie in jezelf moet stoppen en niet in de persoon met dwang. Dit kan niet op de een of andere dag, het is een leerproces.
Vanuit haar eigen ervaring ontwikkelde ze een methode om mensen hierin te begeleiden en zij schreef " als helpen niet helpt", een titel die ik zeker op ga zoeken.

Inhoud: Kim en Twan zijn getrouwd en hebben twee jonge kinderen.. Kim werkt in een apotheek en Twan is net teamleider op een IC geworden. Na een fijne vakantie veranderd Twan. Hij gaat iedereen controleren, als ze van buiten naar binnengaan moeten schoenen uit, en schoon, tassen gewassen en hij poetst continu de onderkant van zijn auto. Twan ontkent dat hij veranderd en Kim twijfelt heel erg aan de situatie en haar zelf. Twan is heel dwingend en manipuleert haar in situaties die zij niet wil.
Kim gaat op zoek naar een manier van meebewegen en haar kinderen te beschermen tot ze een oplossing heeft. Maar is het meebewegen of mee-dwangen?

Mooi onderwerp. Het benoemen van het gedrag van Kim ( mee dwangen), het worstelen met het leven met iemand met dwang is realistisch neergezet.

Het menselijk brein werkt soms bizar en je leest ook hoe dingen er in kunnen sluipen en een huiselijke setting niet meer als een veilig thuis voelt. Als vrouw pikt Kim veel maar als moeder trekt ze een grens. Dat deze grens afkabbelt laat je als lezer alleen maar denken " vind hulp!".

De schrijfstijl is toegankelijk.
Grootste deel vanuit perspectief van Kim. Perspectief van Twan via dagboekfragmenten. Geeft wel kijk op zijn gevoel maar vond ik minder sterk. Hier en daar duik je in het verleden wat wat meer achtergrond en diepgang in de karakters geeft.
Het geheel loopt goed in elkaar over tot een goed leesbaar verhaal.

Hoewel een fictieve roman je bent je bewust dan de expertise van de auteur over dit onderwerp en het heeft mij wel wat inzichten gegeven.

Meer recensies van Conny Schelvis