origineel en pakkend !

Conny Schelvis 30 maart 2024
Ruby Coene studeerde af als sociaalpedagogisch hulpverlener en ontwikkelde een verhalende methoude om educatie voor kinderen met ADHD en autisme beschikbaar te maken. Hiermee won zij ook een prijs. Lezen is een grote hobby van haar maar het bedenken van verhalen vond ze toch ook wel heel leuk om te doen. Ze schreef korte verhalen en in 2021 verscheen haar debuut ‘de grote race’ een verhaal vol fantasie en oude legendes. Hier kwam ook een vervolg op ‘ de zussenmeren’. Naast de kinder- en jeudboeken die zij schrijft is er een nu een dystopische YA. Met een cover die mij meteen opviel en waarvan ik dacht ‘die wil ik lezen ” . Zo zie je dat een cover toch wel heel veel doet ( al zeggen ze altijd ‘don’t judge a book by his cover’) .

Sin heeft grote zorgen. Vanwege het regeringsbeleid wordt haar broertje niet erkent. Hij ‘bestaat dus niet ‘. Hij heeft echter insuline nodig en dus besluit Sin te gaan stelen om hieraan te komen. Tot ze een keer tegen de lamp loopt en gearresteerd wordt. Ze komt in ‘de Loods’, de Reflectiezone Opstandige Jeugd. Volgens de president van het land is het geen gevangenis maar een kans om een beter mens te worden. Althans volgens de voorlichtingsfilmpjes die een mooie propaganda geven van het heropvoeden van de jongeren zodat ze niet weer in de fout gaan als ze weer buiten staan. Binnen is het echter overleven. Voor je de Loods ingaat krijg je een polsband je minuten weg laat tikken dat je opgesloten zit. Door middel van een schakelcel (die ook gebruikt wordt voor bevoorrading) kom je binnen. Er zijn twee groepjes. Degene die lang moeten verblijven en degene die korter verblijven. Deze twee kampen gaan vijandig met elkaar om en soms komt het ook tot een handgemeen. De polsband reageert op deze emoties en straft af. Er is geen contact met de buitenwereld alleen met de meiden om haar heen. Er zit niets anders op dan aan te passen maar dat valt haar zwaar. Ze wil ook niet te lang blijven want dat zou betekenen dat haar broertje het niet zal overleven. Maar ontsnappen lijkt onmogelijk.

Wat een heerlijk verhaal. Lekker leestempo en goed plot. De moedeloze situatie waar Sin zich in bevindt kan je bijna voelen en de krachtmetingen/ botsingen tussen de meiden worden beeldend weergegeven. De auteur schroomt niet om het mooier te maken dan het is, en het is zeker niet mooi. Hierdoor komt het realistisch over (en soms wat heftig). Zowel het overleven binnen als buiten de Loods wordt goed beschreven. De karakters zijn goed neergezet en met name de hoofdpersonage Sin laat zij van verschillende kanten (emoties) zien.

De schrijfstijl is toegankelijk en ik hoop meer van dit soort verhalen van deze auteur in de toekomst te mogen lezen. Ze heeft een originele invalshoek, weet de emoties en soberheid van de omgeving goed te beschrijven waardoor je echt in het verhaal zit. Even was ik bang een zoveelste dystopsiche verhaal te lezen over een meisje wat moet overleven maar dat is niet het geval. Het is zoals gezegd origineel, pakkend en smaakt naar meer !

Meer recensies van Conny Schelvis