hoop is een mooi gegeven

Conny Schelvis 21 oktober 2019
“Plastic vriend’ is een ziltpunk verhaal. Dit is genre over de klimaatveranderinge, science fiction gemengd met echt Hollandse elementen. Zoals de zee, dijken, handelsgeest en windmolens. Typische Nederlandse toekomstverhalen dus.

Voor mij ligt een novelle van zo’n 103 pagina’s waarin dus de klimaatverandering de aarde heeft veranderd. Het speelt zich af in de 22e eeuw. De polders en steden van Nederland zijn onder water gelopen. De meeste mensen wonen in nederzettingen op het vaste land maar een aantal zijn wat meer vrij van geest en wonen apart. Zij zoeken naar een manier om in de toekomst met de natuur samen te leven. Matthijs is een plastic visser en slijt zijn dagen op zee. Het plastic wat hij uit het water vist biedt hij aan bij handelsposten om te laten recyclen. Op een dag vist hij een bijzonder robotachtig ding uit het water. Matthijs heeft meteen door dat het meer is dan dat en lijkt te kunnen communiceren met het object. Helaas zijn ook minder vriendelijke personen achter zijn vondst aan.

Hoewel fictie er zitten toch elementen in het verhaal waarvan je niet eens raar op zou staan te kijken als het later echt zo zou toe gaan. De angst en zorgen van de klimaatveranderingen en de plastic soep die door onze oceanen stroomt zijn de basis van dit verhaal. Een stukje non-fictie in een fantasie verhaal wat goed in elkaar zit. Een goede spannende opbouw heeft en een mooi eind. Het leest prettig weg en door deze schrijfstijl geschikt voor jongeren en oudere lezers.

De schrijver is zelf ook zeer betrokken bij het onderwerp wat het verhaal sterker maakt. Zeker de hoop die in het verhaal steekt geeft de lezer moed.

De royalty’s van dit verhaal doneert de schrijver dan ook aan de plastic soup foundation

Meer recensies van Conny Schelvis