Heerlijk meeleven bij het bedrijf Beiersdorf

Cynthia 06 maart 2022
Gertrudes besluit is het eerste gedeelte van een nieuwe triologie "de vrouwen van Beiersdorf" geschreven door Lena Johannson. Beiersdorf is het bedrijf achter bijvoorbeeld Nivea en Labello. (En ja, ik het het gecontroleerd. Op de Labello-verpakking staat inderdaad Beiersdorf :-))

Het verhaal speelt zich af rond 1889 en gaat over de overname van het bedrijf Beiersdorf. Oscar Troplowitz neemt het laboratorium over en wil het bedrijf verder ontwikkelen. Oscar is Joods en dit blijft hem achtervolgen in de hogere kringen van Hamburg. Zijn vrouw Gertrude wil hier graag verandering in brengen. Samen met een bevriende kunstenares probeert ze de mensen op andere gedachten te brengen. Maar is dat wel zo makkelijk? Hoe denken mensen in die tijd over Joden en daarnaast over de rol die vrouwen horen te spelen in hun ogen?

Ik heb dit boek mogen lezen via een winactie van de Bruna. Vol enthousiasme begon ik in het boek. Helaas pakte het verhaal mij niet direct. Het leest fijn, maar ik merkte dat ik nooit voor langere tijd in het verhaal dook. Het verhaal bleef mij echter wel trekken en langzamerhand kwam ik op de helft van het boek. Daarna pakte het boek mij pas echt. Ik leefde volledig mee met Oscar, Toni, Gertrude en Irma. De hoofdstukken die wisselen van perspectief zorgden ervoor dat ik steeds wilde weten hoe het verhaal verder ging. De verbanden tussen de verschillende personages werden steeds duidelijker en het was echt alsof ik meeleefde in die tijd. Heerlijk!

Daar waar ik in het begin van het boek mijn twijfels had, daar ben ik nu overtuigd. Nu wachten op deel 2!

Meer recensies van Cynthia