op reis tussen de sterren

D. Steeg 13 juni 2021
Sterrenvlucht is het eerste deel in de Skyward serie van Brandon Sanderson. De engelse versie van deze science-fiction serie is erg populair, en toen ik hoorde dat Iceberg books dit boek ging vertalen was mij aandacht meteen getrokken. Mede doordat het boek zo populair is had ik hoge verwachtingen, maar heeft Sterrenvlucht aan deze verwachtingen kunnen voldoen?

Sterrenvlucht is opgedeeld in verschillende delen, waarin je Spensa, het hoofdpersonage, en de andere personages goed leert kennen. Het eerste deel is een inleidend deel waarbij je wat te weten krijgt over Spensa's leven, haar vaders reputatie en de geschiedenis van de planeet. Echter zorgde dit eerste gedeelte wel voor een wat langzame start. Dit mag de pret zeker niet drukken, want zodra je aankomt bij deel 2 neemt Sanderson je mee op reis tussen de sterren en leest het verhaal erg vlot weg.

"Claim de sterren"

80 jaar geleden kwamen de mensen terecht op Detritus, een planeet omringt door een eeuwenoude puinschil. Tegenwoordig wonen de nakomelingen van deze mensen in grotten op de planeet en noemen ze zichzelf de rebellen. Ondanks dat ze ondergronds wonen, word de planeet regelmatig aangevallen door de Krell, een onbekend buitenaards volk. De enige verdediginslinie die de rebellen hebben zijn een stel dappere piloten. Sinds dat ze klein is droomt Spensa ervan om net als haar vader piloot te worden, maar door zijn reputatie als "de lafaard" lijkt deze droom onmogelijk. Wanneer ze met een beetje geluk aan haar zijde toch de vliegschool binnen komt, word ze al snel buitengesloten van de privileges. Echter leid dit tot een ontdekking waarvan Spensa nooit had kunnen dromen. Een oud scheepswrak, dat misschien nog te repareren valt. Kan Spensa dit schip repareren en haar droom najagen? Hoe zullen haar lessen aan de vliegschool verlopen? Zal Spensa ooit piloot worden?

Het verhaal gaat over het najagen van je dromen en nooit de hoop verliezen. Mijn volledige recensie van Sterrenvlucht en meer is nu te lezen op mijn blog boekensteeg

Meer recensies van D. Steeg