Een heerlijk debuut !

Ik heb het boek in anderhalve dag uitgelezen. Het las zo vlot en ik wou maar niet stoppen. Het is nochtans een boek voor jongeren, maar ik voel mij nooit te oud om een jeugdboek te lezen. Er bestaan hele mooie jeugdboeken die ook graag gelezen worden door volwassenen. Dit verhaal is een mooi debuut van een drieëntwintigjarige. Ze schrijft met veel empathie. De hoofdpersonages worden heel gericht beschreven. Je kan je goed inleven in hun situatie. Er zit ook af en toe wat humor in, alhoewel de thema’s soms heftig zijn : pesten, zelfbeschadiging, mishandeling… Die worden heel diep beschreven. Ik ging echt diep erin mee. Je voelt de pijn en het verdriet.

Het is vooral ook een aangrijpend verhaal over een grote vriendschap en liefde. Wat Katrina vraagt van Grace is wel niet niks. En dat Grace het aanvaardt, getuigt van grote vriendschapsgevoelens zoals die vaak bestaan onder tieners. Ze kunnen daar heel ver in gaan. Grace en Katrina zijn hartsvriendinnen en Grace verkleedt zich als jongen en schrijft zich in op de school van Grace. Zo geraakt Grace (alias Chris) in allerlei situaties verzeild, de ene grappig maar de meeste toch wat moeilijker. Het einde van het boek is verrassend en luchtig. Alhoewel ik er toch een licht vermoeden had… Het boek zit heel goed in mekaar en de situaties volgen mekaar mooi op. Echt een supergoed debuut. Ik las het heel graag.

Meer recensies van Danielle Gemmel