Onvoorspelbaar spannend en angstaanjagend goed !

Danielle Gemmel 08 november 2022
Over de cover : Een klein, onschuldig meisje dat aan de rand staat van een ondefinieerbaar water... een plaats tussen onderbewustzijn en bewustzijn... een nieuw begin... Een klein meisje dat dreigt overspoeld te worden door alle gebeurtenissen in haar leven.
Wie mij kent, weet dat ik niet veel thrillers lees. Deels uit tijdsgebrek en deels omdat ik meestal andere genres liever lees. Maar de psychologische thrillers van Marja heb ik reeds allemaal gelezen en op deze blog gerecenseerd. Deze verhalen zijn zo levensecht en laten mij terwijl het lezen helemaal niet meer los. Ik wil steeds maar verder lezen. Ze zijn oneindig spannend!
In het begin krijg je enkele pagina's met wat eraan voorafging... Dit vond ik wel heel goed om terug in het verhaal te komen van het vorige boek : 'Verbroken verleden.' Alhoewel ik toch aanraad om 'Verbroken verleden' eerst te lezen.
Het leest vlot want er is een afwisselend lettertype dat de hoofdpersonages kenmerkt : schuingedrukt voor de gedachten van Chaja en Raeven. Dan nog een ander wat groter lettertype voor de handelingen van Raeven. Zo is het gemakkelijker om de personages te volgen en te begrijpen.
Er komen heel menselijke en diepgaande thema's aan bod : automutilatie of zelfpijniging komt regelmatig terug. Er is ook sprake van hypnosetherapie en EMDR-therapie.
Automutilatie : Hoe hard ze ook probeert om haar gevoelens te onderdrukken door die sigaret op haar been uit te doven, toch zijn die gevoelens ongelofelijk heftig en diep. Ze heeft zoveel pijn nodig om ze uit te bannen.
Chaja weet telkens weer op vernuftige wijze te ontsnappen. Je vindt cliffhangers op het einde van de hoofdstukken. Dat houdt de spanning erin tot op het einde. Een onvoorspelbaar geheim als rode draad doorheen dit spannende verhaal. Een verleden vol geheimen, die zich steeds meer aan het heden opdringen. Onvoorspelbaar goed, onrustwekkend spannend en vooral eindeloos verslavend. Tot op het laatste moment openen de geheimen zich. Na een allesvernietigende stilte komen eindelijk de verhelderende woorden boven water.
Een echte aanrader voor wie graag een diep psychologisch verhaal leest.

Meer recensies van Danielle Gemmel