Een psychologische en nagelbijtende rollercoaster

Danielle Gemmel 20 juli 2022
Zoals jullie weten (of nog niet weten) lees ik weinig thrillers maar die van Marja Boomstra heb ik al allemaal gelezen ! Toen ik Slangengif gelezen had, verlangde ik al naar het vervolg. Ik wou weten wat er nog met Floor zou gebeuren, want ik voelde dat het nog niet gedaan was met haar hachelijke avonturen. Net zoals bij haar andere psychologische thrillers, voelde ik al van bij het begin een stijgende spanning.
De hoofdstukken zijn kort en daardoor gaat het verhaal in een vlug tempo vooruit. Daar hou ik erg van. Er gebeurt heel veel op korte tijd. De spanningsboog wordt steeds groter en maakt dat je gewoon verder wil lezen zonder stoppen.
Gedurende een korte tijd denkt Floor dat ze veilig is, totdat ze Hamadi meent te herkennen in het hotel waar ze werkt. En weer gaat de bal aan het rollen. Ik krijg steeds het gevoel dat Hamadi haar telkens een stap voor is. De gevaarlijke situaties blijven elkaar opvolgen. Het wordt een echte spel van psychologische krachtmetingen tussen Marja Boomstra en de lezer. Steeds weer wordt de lezer op een bepaald spoor gezet en merkt dan dat het heel anders loopt. Toch vind ik nog een stukje romantiek terug tussen Rayan en Floor. Dat raakt dan weer mijn romantische ziel.
Wat Marja zo goed kan, is zich inleven in het hoofd van de misdadiger. Ze kan hem zo goed psychologisch neerzetten, dat ik op een bepaald moment zelfs sympathie voor hem voelde. Tot op de laatste bladzijde blijft de spanning hoog. Dan pas kan ik het boek loslaten. Het is een rollercoaster aan emoties. Nagelbijtende situaties die telkens weer naar een lichtpuntje reiken om dan weer in het donker weg te zakken.
De titel Slangenkoning is heel goed gekozen. Het geeft de evolutie weer van de hoofdpersonage Hamadi. In dit verhaal krijgen we enkele flashbacks over zijn jeugd. Zo leef je met hem mee en zie je hoe het komt dat hij zo'n persoon geworden is. Ik zei het al : daardoor kreeg ik zelfs medelijden met hem... Toch een mooi kunstje van Marja om dit te kunnen bekomen bij de lezer!
Dit verhaal is een echte aanrader !

Meer recensies van Danielle Gemmel