De queen van de cliffhangers ! Altijddurende spanning.

Danielle Gemmel 13 januari 2022
Op de cover een vrouw die haar spiegelbeeld aanraakt… Doet me denken aan iemand die op zoek gaat naar zichzelf. De titel : verbroken verleden : een verleden dat onderbroken is? Dat maakte mij onmiddellijk nieuwsgierig. Ik weet hoe het verleden een belangrijke rol kan spelen in het dagelijks leven. Het bepaalt voor een deel wie je vandaag bent. En dat vond ik terug in dit verhaal. Het gedrag van Chaja wordt grotendeels bepaald door haar triestig verleden. Telkens wanneer ik merkte dat ze in de goede richting ging, of dat het beter ging, kwam er iets boven drijven dat haar terug naar beneden trok. Zoals de auteur het zelf zo goed zegt : Onder het oppervlak van het water speelt zich een heel andere wereld af. En af en toe komt er iets boven of wordt door iets getriggerd en de wond springt open en gaat etteren. Misschien een akelig beeld maar het beschrijft heel goed wat bij Chaja gebeurt. Ik voel veel medelijden met haar. Van bij het begin van het verhaal voelde ik dat ze zou gemanipuleerd worden. Dat is een sterke kant van Marja Boomstra in haar psychologische thrillers. Ze kan heel goed in het hoofd kruipen van zowel haar slachtoffer als haar dader of manipulator. Ze heeft veel mensenkennis. Daarom lees ik zo graag haar boeken.
De hoofdstukken zijn van gemiddelde lengte en lezen vlot. Je wil gewoon telkens verder lezen want het verhaal laat je niet los, Chaja laat je niet los. Ze kruipt onder je huid en je voelt haar het hele verhaal door. Je leeft met haar lot mee, bent bang voor wat komen gaat, gaat twijfelen aan haar maar ook aan de mensen om haar heen. Je krijgt een gevoel van grote manipulatie waardoor zij weleens het kind van de rekening kan zijn.
Ze leert iemand kennen die haar intrigeert maar die haar ook een bepaald veilig gevoel geeft : Raeven. Heel even gaat ze hem vertrouwen om dan weer in de put der twijfel te vallen. Doordat ze een geheim met zich meedraagt, kan deze man geen hoogte van haar krijgen. Hij durft haar ook niet te vertrouwen. En voor ons als lezer blijft hij ook heel lang mysterieus. Wie is die man? Waarom is hij ook op zoek naar die informatie? Pas op het laatst licht hij de sluier op. Bang! Ik was verrast.

Dit verhaal eindigt dus met een cliffhanger van jewelste! Ik wou dat ik direct kon verder lezen. Het is dan ook weer een nieuwe reeks over Chaja. Hoe gaat het met haar verder? Ik ben aan haar verknocht geraakt. Ik wil weten of ze het zal redden…

Een onderwerp waarmee ik in mijn loopbaan als leerkracht mee in contact kwam is ‘automutilatie of zelfpijniging.’ In dit verhaal komt het af en toe voor en voel je de pijn en de troost van deze handeling. (Onderaan heb ik informatie toegevoegd over automutilatie.)
Ik lees niet veel thrillers maar die van Marja Boomstra raken mij het meest omdat ze zo onderhuids gaan, zo diep en zo meeslepend zijn. Voor mij is ze ook de ‘koningin der cliffhangers.’ Bijna elk hoofdstuk duwt je bijna over de rots en dan toch weer net niet. Daardoor wil je maar steeds verder lezen. De spanning wordt ten top gedreven tot het einde. Wat een schat aan suspens!

Meer recensies van Danielle Gemmel