Heerlijke feelgood

Dayenne 24 februari 2020
Yara is het derde deel van de serie De Stadstuin over drie zussen Maud, Britt en Yara, die samen een Amsterdamse stadstuin erven van hun vader. De grote wens van hun vader was dat zij er samen een groot succes van maken. In de eerste twee delen zijn de zussen al gestart met allerlei plannen voor de tuin, zo is er een mooie winkel geopend, maar al snel blijkt dat het allemaal toch niet zo goed loopt, er zijn geldzorgen en de tuin ligt er inmiddels verloren bij. De drie zussen moeten nu definitief besluiten of ze wel of niet doorgaan met de stadstuin en zich er volledig voor gaan inzetten of dat ze de tuin gaan verkopen. Lukt het de drie zussen om de droom van hun vader waar te maken?

De cover van de paperback Yara heeft een vrolijke en speelse uitstraling die past bij de andere twee delen, maar een andere hoofdkleur heeft. De kaft springt eruit en past bij het genre van het boek: feelgood. Auteur Anne West heeft een toegankelijke en vlotte schrijfstijl, waardoor het verhaal heerlijk leest. Hoewel dit boek Yara heet, komen net als in de voorgaande delen ook de andere zussen gewoon aan bod. De hoofdstukken zijn afwisselend vanuit de perspectieven van de zussen geschreven, waardoor het verhaal compleet is en alle drie de zussen verder gevolgd worden.

Yara is het laatste en afsluitende deel van deze serie. Het is zeker aan te raden de eerdere delen van deze serie, Maud en Britt, eerst te lezen, voordat je aan dit laatste deel begint. Er is al veel gebeurd in de stadstuin en kennis van de eerdere gebeurtenissen is van belang om het verhaal goed te kunnen begrijpen en volledig te kunnen genieten van dit laatste deel. Anders mis je teveel van het verhaal en dat zou jammer zijn.

Ook dit derde deel van deze serie zorgt weer voor uiteenlopende emoties tijdens het lezen. Zo is er aan de ene kant liefdes- en babygeluk, maar aan de andere kant ook (liefdes)verdriet en zijn er zorgen over de toekomst. De drie zussen zijn in de dertig en hebben te maken met dilemma’s die bij deze leeftijd horen, zoals wel of niet samenwonen, wel of geen kind krijgen en kies ik voor een carrière of dingen die ik echt belangrijk vindt in het leven. De auteur heeft de dertigersdilemma's herkenbaar en realistisch geschetst, waardoor het verhaal aansprekend is voor mensen in dezelfde levensfase. Maud is zakelijk en direct, Yara meelevend en zorgzaam en Britt is sociaal, maar vlucht graag als het moeilijk is. Als lezer kun je zo in elk van de zussen wel iets herkennen

Naast alle emoties gaat het ook om relaties: de onderlinge relaties tussen de zussen, hun liefdesrelaties, de relatie met hun moeder en de relatie tussen moeder en kind. Soms loopt het in de relaties moeizaam, gaan ze zelfs kapot, maar gelukkig worden sommige relaties beter en worden herstelt, zoals ook in het echte leven gebeurd. Doordat zowel mislukte en geslaagde relaties aan bod komen, komt het verhaal realistisch over.

De stadstuin - Yara is een heerlijke feelgood over drie zussen die samen plannen maken voor een Amsterdamse stadstuin. In hun persoonlijk leven hebben ze allemaal hun dilemma’s, maar uiteindelijk vindt iedereen zijn weg en sluit het boek mooi af. Een aanrader voor iedereen die van feel good houdt!

Meer recensies van Dayenne