de schoenen van mijn broer -ali lewis

29 december 2020
“De schoenen van mijn broer” is de debuutroman van voormalig actrice Ali Lewis. Het vertelt het verhaal van de 13-jarige Danny die op een afgelegen boerderij in de Australische outback woont. Zijn broer is een half jaar daarvoor omgekomen bij een ongeluk, zijn 14-jarige zus is zwanger, zijn ouders maken veel ruzie en het is heter dan ooit. Dan komt er een au-pair helpen op de boerderij, een pommie. Zij lijkt Danny beter te begrijpen dan wie ook. Hij mist zijn broer enorm en kan er met niemand over praten, maar wel met Liz en met zijn kameel BuZz (maar die zegt niet zoveel terug). Tijdens de jaarlijkse veetelling gaat alles mis wat er maar mis kan gaan en lijkt er eindelijk wat ruimte voor Danny te komen om te rouwen. Tragisch boek waarin je bijna lijfelijk het gemis van Danny om zijn broer voelt. Je wilt graag een arm om die knul heen slaan, zeker wanneer hij weer eens verkeerd begrepen wordt. “O, niks, gewoon Danny die weer eens tekeer gaat om niets, zoals gewoonlijk.” Ik vind wel dat het niet door een hele begenadigde schrijver is geschreven en dit uit zich in een taalgebruik dat heel gewoontjes en bijna cliche is. Daarom voor mij slechts de helft van 5 sterren. #67/2020

Meer recensies van