Marokko in de jaren 50

20 december 2020
Ondanks dat de bijeenkomsten van de boekenclub waar ik bij zit, niet door kunnen gaan i.v.m. Corona, lees ik wel gewoon door natuurlijk. Voor december hadden we dit boek gepland staan. “Mathilde” van Leila Slimani. Het is het eerste deel uit de trilogie “Het land van de anderen” en is een familiesaga. Aan het einde van WOII valt de Franse Mathilde als een blok voor Amine, een Marokkaanse officier in dienst van het Franse leger. Mathilde wil weg uit haar dorp en kiest voor het avontuur door de trouwen met Amine en af te reizen naar Marokko. Amine blijkt daar een andere man te zijn dan de man die ze in Frankrijk leerde kennen. In eerste instantie wonen ze in bij haar schoonmoeder in de stad waar het leven nog een beetje te doen is, maar na een poosje vertrekken ze naar de zeer afgelegen familieboerderij die ook nog eens geheel op poten moet worden gezet. Mathilde moet zich een heel ander leven aanmeten. Ze eist dat haar dochter naar een goede Franse school gaat, maar ondanks dat het meisje een zeer goede leerling is, is ze een buitenbeentje en dat komt mede door haar Franse moeder. Terwijl op de achtergrond de rellen en onrust in de Marokkaanse onafhankelijkheidsstrijd steeds groter worden, is het maar de vraag of de liefde tussen Amine en Mathilde stand zal houden. Interessant om te lezen over het Marokko in de jaren 50 en kennis te nemen van de strijd van Mathilde. 3 uit 5 sterren voor mij. #66/2020

Meer recensies van