abortus in de VS: een enorm heet hangijzer

09 februari 2021
“A Spark of Light” van Jodi Picoult is mijn 5e boek van dit jaar en wat een topper! In een Amerikaanse abortuskliniek in Jacksonville vindt een gijzeling plaats. De gijzelnemer heeft iets recht te zetten voor zijn dochter. De gijzelaars zijn een abortusarts en een aantal vrouwen, zowel patiënten als personeel. Gedurende het boek leer je van ieder van hen het verhaal kennen. De een is voor en de ander tegen abortus. Het boek legt perfect uit hoe de Amerikaanse pro-life en pro-choice wereld in elkaar zit en welke argumenten over en weer worden gebruikt. Ik ben daarover redelijk geïnformeerd, maar heb hier toch weer wat kennis opgedaan. Het geeft ook perfect weer dat een vrouw niet zo maar voor een abortus kiest. Er zijn altijd zwaarwegende argumenten voor en ook al hebben deze vrouwen zelden spijt van hun beslissing, de abortus is vaak iedere dag in hun hoofd. Of zoals Joy in het boek zegt (in vrije vertaling): “wanneer je alle scenario’s hebt afgedraaid in je hoofd, kom je hier, en je realiseert je dat de enige mensen die zeggen dat er een andere oplossing is, diegenen zijn die geen positieve zwangerschapstest in de hand hebben”. Het boek is op een bijzondere manier geschreven: het verhaal begint om 5 uur ’s middags en gaat ieder hoofdstuk 1 uur terug tot het 8 uur ’s ochtends is en de aanleiding voor de wanhoopsdaad van de gijzelnemer duidelijk wordt. Prachtige karakters worden beschreven, waarbij de abortusarts voor mij een bijzondere plaats inneemt. Een christen, maar toch abortusarts omdat in zijn hoofd een foetus weliswaar leven is, maar geen persoon. Iedereen heeft hier natuurlijk zijn eigen mening over en in Nederland kunnen we daar gelukkig makkelijker over praten dan in de VS. Mocht je willen begrijpen waarom het abortus-vraagstuk zo’n heet hangijzer is in de VS (het bracht zeer gelovige christenen ertoe alleen daarom op Trump te stemmen) dan is dit boek, ondanks dat het fictie is, een echt aanrader. De schrijfster heeft zich zeer goed ingelezen. Voor zover ik heb kunnen vinden op internet is de Nederlandse versie nog niet in aantocht. #05/2021 #boekperweek #bibliotheek #jodipicoult #asparkoflight #abortion #bookstagram #booksofinstagram #boekenblog #boekendagboek #boekenblogger #dutchbookstagram #bookstagrammers #boekenliefde #boekenkast #boekenwurm

Meer recensies van