de wilde stilte is een waardig opvolger van het zoutpad

19 februari 2021
“De wilde stilte” van Raynor Winn kreeg ik van een vriendin. Het is het vervolg op haar boek “Het zoutpad” waarin ze beschreef hoe ze, na alles te zijn kwijtgeraakt, met haar man met alleen een rugzak en een tentje de bijna 1000 kilometer aflegden van het South West Coast Path. Na de wandeltocht besluit de ongeneeslijk zieke Moth een studie te gaan volgen. Raynor blijft achter in hun tijdelijke huisje naast een kerk waar ze zich maar matig thuis voelt. Ze vindt het moeilijk weer onder de mensen te zijn en probeert hen dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Dan krijgt haar moeder een beroerte en zit ze weken aan haar sterfbed. Het is, zo voelt ze, een voorbode van wat ze met Moth ook zal gaan meemaken, en het brengt ook haar niet al te gelukkige jeugd terug. Raynor maakt zich zorgen en wil dat haar man hun ervaring aan het zoutpad zo goed mogelijk vasthoudt. Omdat het ook niet lukt een baan te vinden, besluit ze hun reis op te schrijven. Wat begint als een soort dagboek eindigt uiteindelijk in het wereldwijde succes van haar uitgegeven boek. Wanneer ze dan ook nog de kans krijgen op een boerderij van iemand anders een nieuw leven te beginnen, moet ze heel wat angsten overwinnen om deze nieuwe kans te omarmen. Dit boek is niet zo zeer een wandelboek. Alleen in het laatste deel van het boek maken zij een korte tocht door IJsland. Dus wanneer je het boek met dat idee oppakt, is het misschien een tegenvaller. Het is een boek waarin we van Raynor een diepe inkijk krijgen in haar leven, haar verleden en ook vooral ook haar angsten. Ik vond het prachtig om te lezen en gun hen een mooie, lange toekomst dicht bij de natuur met vooral wat minder zorgen. Hopelijk zorgt het succes van de twee boeken ervoor dat ze in ieder geval financieel wat minder kopzorgen hebben. #06/2020 #boekperweek #bibliotheek #boekenliefhebber #lezenisleuk #bookstagram #booksofinstagram #boekenblog #boekendagboek #boekenblogger #dutchbookstagram #bookstagrammers #boekenliefde #boekenkast #boekenwurm

Meer recensies van