moeder vecht voor haar kind

22 januari 2021
Dit boek vond ik in de wijkbieb van mijn Albert Heijn. Vroeger heb ik de jeugdboeken van Thea Beckman versleten, maar deze kende ik niet. “De stomme van Kampen” gaat over de schilder Hendrick Avercamp en is gebaseerd op zijn echte verhaal. Hendrick wordt doof geboren en in de 16e eeuw betekent dat dat je ook niet leert praten. Hendrick heeft het geluk dat hij in een gezin geboren heeft dat het wat breder heeft. Zijn moeder spant zich tot het uiterste in haar kind een toekomst te geven en leert hem met vereende inspanningen lezen en schrijven. Wanneer ze een leermeester voor hem zoekt, krijgt ze vaak het lid op de neus. Hendrick heeft groot talent voor tekenen en uiteindelijk vindt ze een leermeester voor hem die hem helpt zijn talent te ontwikkelen. In Amsterdam zal Hendrick’s talent tot wasdom komen. In dit boek speelt de pestepidemie uit die tijd een rol omdat Hendricks’ vader en broer hierbij om het leven komen. De maatregelen die ze toen namen: “uitbundige maaltijden en drinkgelagen na een begrafenis worden verboden, de burgers wordt aangeraden veel te bidden, prostitués worden uit de stad gejaagd”. Misschien kunnen we dit nog proberen om ook de corona-epidemie te bestrijden ... Boek over de hoop van een moeder ondanks alles haar zoon de kans op een waardig leven te geven en ondanks dat het een jeugdboek is, ook prima te lezen voor een volwassene. #02/2021

Meer recensies van