voor altijd de oorlog in Joegoslavie

03 februari 2021
Dit boek was een tip van mijn nichtje @redrose_arrow en het is een boek dat zij moest lezen toen ze lid was van de jeugdboekenjury. “Wie het mooist valt” is de debuutroman van de Kroatisch-Amerikaanse schrijfster Sara Novic. De tienjarige Ana groeit op in Zagreb. Ondanks dat ze het niet breed hebben, geniet ze van een zorgeloze jeugd totdat in 1991 in Joegoslavië de oorlog uitbreekt. Het land valt uiteen en men begint mensen die men al jaren kent te wantrouwen. Moderne oorlogvoering heeft het ‘voordeel’ dat je de vernietiging van je land op tv kunt volgen. In eerste instantie is oorlog voor de kinderen iets spannends en onschuldigs. Ze spelen oorlogje en ‘wie het mooist valt’ is de winnaar van de bonuspunten. Wanneer haar zusje urgente medische zorg nodig heeft, gebeurd er iets afschuwelijks waardoor Ana er uiteindelijk alleen voor komt te staan. 10 jaar later studeert Ana in New York alwaar ze een voordracht geeft bij de VN over haar verleden waar ze tot dan toe aan bijna niemand openheid over heeft gegeven. Dit maakt zoveel bij haar los dat ze besluit terug te gaan naar Kroatië. Zal zij daar de oorlog kunnen afsluiten? Het is een mooi, indringend geschreven boek over hoe een oorlog je leven totaal kan veranderen. Het mag dan een jeugdboek zijn, maar het heeft, behalve dat het uit het gezichtspunt van een kind geschreven is, niets kinderlijks. Vier dikke sterren. #boekperweek

Meer recensies van