wandelen langs de PCT

16 oktober 2020
Sinds onze eigen wandelverslaving is begonnen, lees ik graag wandelboeken. “Een half jaar met drie onderbroeken” van Andre en Lian de Jel had zo’n fascinerende titel dat ik het wel moest lezen. Dit echtpaar besluit de Pacific Crest Trail (oftewel PCT) te lopen in 6 maanden. Ze hebben wel eerder zulke trails gelopen en weten zich goed voor te bereiden. De PCT is 4600 km lang en loopt van Mexico naar Canada dwars door de westkust van de VS. Het is geen trail voor ons want op vele plaatsen ben je veroordeeld tot het slapen in een tent in de wildernis en je komt vaak dagenlang geen bewoonde wereld tegen. Dat maakte wel dat ik het boek rustiger kon lezen en niet gelijk weer in de startblokken stond om te gaan lopen. Andre en Lian schrijven om de beurt een hoofdstuk. Er staan echter ook dingen in die ik wel herken, zoals het feit dat je in een soort bubble terecht komt terwijl je loopt. Er is niet zoals in het gewone dagelijks leven allerlei afleiding door impulsen zoals nieuws, sociale media etc. Er ontstaat ruimte in je hoofd en de ruis verdwijnt. “Gewoon voor ons uit kijken en het allemaal in ons laten binnenkomen”. En ook hun gevoel aan het einde herken ik “Nu het einde van de trail nadert, komt het moment van loslaten. Maar dat lukt niet zomaar.” Het echtpaar geeft nu via o.a. hun website friendlyhiker.com tips voor iedereen die zo’n avontuur wil gaan ondernemen. Prachtig reisverslag van een barre tocht door de Amerikaanse wildernis. #53/2020 #friendlyhiker @ireadthereforeiam1972

Meer recensies van