vakantiegevoel in een roman met een historisch tintje

De.boekenplank 29 maart 2021
Villa Winter

Auteur : @jannekevanoorschot

Eef/Eva gaat op vakantie naar Fuerteventura, in Villa Verde, bij Antigua. Nadenkend over terug alleen zijn, zonder ex, voor- en nadelen, neemt ze stilaan afstand. En voert in haar hoofd gesprekken met haar dementerende vader.

Zijn ‘andere kinderen’ Lars en Hilde, halfbroer en halfzus, zijn nooit ver weg. Zij ontdekken thuis vaders echte naam: Winter.

Wandelen, geo-caching, lange ritten op het eiland brengen haar op mooie plekken als ‘eekhorentjes’-vulkanen. Ze geniet van lekker eten, de zon, op pad gaan met Dirk (van de villa-sleutel). Ook haar hormonen spelen op.... waarom trekt en verwart de vervallen ‘villa Winter’ haar? Met ‘Cofetemaatje Dier’ gaat ze er op zoek...

Gustav trekt als electro-ingenieur naar het Argentijnse Rosario.
Maar eerder dan verwacht, terug naar Duitsland in volle oorlogstijd W.O.II. wordt hij gevangen genomen. Na omzwervingen in Southampton, Vigo, Madrid, terug naar Duitsland, en dienst bij marine, verhuist hij uiteindelijk met zijn gezin om zijn job uit te voeren....op de Canarische eilanden.

De snelheid van Gustav’s levensverhaal, (per blad paar jaar beschreven soms), contrasteert met het langzamer genieten en observeren, denken en beleven door Eva. Zo voelt het in de eerste hoofdstukken rond hem, een beetje een gemiste kans, we willen als lezer hier meer over weten (bv. de ontsnapping vanaf het gevangenisschip).

Gaandeweg in het boek komen de verbanden. Het verhaal rond Gustav zit dan goed in elkaar en komt uitgebreider aan bod.

De relatie met haar zus is soms grappig, en geeft de twijfels weer. Hoe Eva worstelt met het leven en haar weg vindt.

Het boekt combineert met voelbaar enthousiasme vakantiegevoel, historie en mysterie.
De auteur laat hiervoor, gescheiden in tijd, en in hoofdstukken, Eef aan het woord, en beschrijft het levensverhaal van Gustav.
Bij lange zinnen kan een extra komma de leesbaarheid verhogen. Af en toe betrap ik me er op, dat ik stop en terug lees, op zoek naar de juiste rustpauze en connectie tussen de woorden.
Maar bovenal neemt dit boek je mee op reis (leuk in Corona-tijd!): neem de tijd om plaatsnamen op te zoeken in Google maps, bekijk daar beschikbare foto’s, de kamelen, cactussen, ...! Ook de eekhoorns ( zoek ‘la pared‘ )
Vind de boom! Vind het pad… ga thuis op vakantie.

Lekkere uitleg en foto’s van gerechten vond ik hier :

Leuk vlot, zomerse roman om te lezen.

Bedankt aan de auteur voor het review-exemplaar!

Het boekenrapport : 4/5

Uitgeverij: mijnbestseller.nl