Het boek Doolhof van Windermere is een roman om in te verdwalen. Ondanks dat het verhaal zich grotendeels afspeelt op één plaats, Newport – Rhode Island, krijgt de lezer te maken met vijf verschillende verhalen. Deze verslaan de periode van einde zeventiende eeuw tot 2011. Het is in het begin dus even flink doorbijten om alle personages te kunnen onthouden. Ook krijgt de lezer te maken met verschillend taalgebruik, wat het lezen niet makkelijker maakt en sommige zelfs zou kunnen besluiten te stoppen. De schrijf/verteltaal is namelijk aangepast aan de periode waarin het verhaal zich afspeelt. Mooi bedacht en gedaan maar de schrijver neemt hier wel een groot risico mee. De schrijfstijl is wel kraakhelder.
De schrijver weet alle personages een persoonlijke stempel te geven, dit doet hij door middel van hun dagboekfragmenten en/of brieven te delen. Je leert zo echt hun karakters en gevoelens kennen. In het begin wordt elk personage en zijn leven uitgebreid beschreven. Richting het einde worden de verhalen steeds sneller afgewisseld en vallen alle stukjes in elkaar om een mooi geheel te vormen.
De rode draad van het boek is liefde, ras, verlangen, ambitie en hoe je door al deze facetten verblindt kunt worden.
Een zeer boeiend en dramatisch verhaal, wat doorzettingsvermogen vraagt, maar wat wel een mooi overzicht geeft van de mens en zijn drang om te zien en gezien te worden.

Reacties op: Op verschillende manieren verdwalen

Doolhof van Windermere - Gregory Blake Smith