Onverwacht en spannend

Denise Depoorter 14 maart 2024
Het eerste wat je leest zijn de beschouwingen van de dader. Het plaatst de lezer onmiddellijk op zijn hoede. Het verhaal komt stilaan op gang en wordt zowel verteld vanuit het standpunt van het hoofdpersonage, Sasja, en de hoofdinspecteur, Martin, met daartussenin nog meer beschouwingen van de dader. De personages worden goed beschreven, vooral Sasja. De lezer leeft met haar mee maar stelt zich ook veel vragen over haar, haar ingesteldheid maar vooral over wat er rond haar gebeurt Je zoekt als het ware mee met de rechercheurs om een inzicht te hebben over het gebeurde.
De plot steekt heel goed ineen. De opbouw van het verhaal doet de spanning crescendo stijgen tot het einde met verschillende, onverwachte plotwendingen als kers op de taart. De lezer wordt zo telkens op het verkeerde pad gestuurd. Je wil in feite de hele tijd doorlezen om te weten wat er zal gebeuren.
De schrijfstijl is vlot, bondig en vertellend, zonder al te veel onnodige details maar genoeg om de lezer de nodige inlichtingen te geven en die zo verder te boeien. De auteur verwoordt ook op een subtiele en informatieve wijze de gevoelens en de handelingen van Sasja. Net als Sasja begint de lezer zich allerhande vragen te stellen. Het verhaal is knap opgebouwd, ongewoon en laat je niet los.
Ik verwachtte een goed verhaal te lezen zonder al te veel spanning maar wel een vlot te lezen boek maar mijn verwachtingen zijn ‘meer dan’ uitgekomen. Ik verwachtte dus een goed verhaal maar kreeg er de spanning bij. Een boek om moeilijk neer te leggen.

Meer recensies van Denise Depoorter