Een vlot geschreven, gedetailleerd relaas.

Denise Depoorter 29 december 2019
De auteur bespreekt in dit boek wat men algemeen ‘het actieve deel’ van een leven heet. Je leest in 237 bladzijden wat de hoofdpersoon doormaakt en hoe die zich voelt in het leven van schoolgaand kind tot aan de pensioengerechtigde leeftijd. Het boek wordt verdeeld in zes hoofdstukken die elk een deel van haar leven uiteen zet. De mensen die in dezelfde tijd als de auteur in Nederland geboren zijn (of in België voor sommige lezers) vinden hier veel, of voor België een heel aantal, herkenbare situaties.
De auteur heeft een scherp observatievermogen en legt alles met veel animo uit. Zo beschrijft ze goed haar studententijd en haar professionele carrière waar ze in beide gevallen haar plaats vindt in een mannenwereld. Ze houdt geen blad voor de mond en zegt het zoals ze denkt, maar toch wel met een zekere reservatie. Bepaalde hoofdstukken bevatten veel gegevens waardoor ze goed en gevarieerd gevuld worden, terwijl andere hoofdstukken handelen over één bepaald onderwerp en het daardoor ietwat langdradig wordt. Je kan er bij sommige hoofdstukken met een nostalgische glimlach bij mijmeren. Onderwijl houdt de auteur toch haar goed gedocumenteerde en gedetailleerde stijl aan, hier en daar gespekt met wat welkome humor.
Het boek is heel vlot geschreven. Jammer dat er hier en daar wel herhalingen zijn en dat er bepaalde onderwerpen te erg gedetailleerd en te lang besproken worden, terwijl andere onderwerpen, zoals haar kinderen bijvoorbeeld, dan niet zo heel veel aan bod komen terwijl die toch ook voor een groot stuk in het leven van de auteur aanwezig zijn en haar leven en karakter beïnvloeden.
Het boek krijgt van mij maar twee sterren omdat het in zekere mate boeit wegens het tijdperk waarin het verhaal zich speelt en ook wegens de vlotte, spontane manier waarop het geschreven is. Toch kan het me niet 100% boeien wegens de heel lange omschrijvingen van haar hobby’s en de soms te lange gecompliceerde uitweidingen over haar werk en de filosofie daarrond.

Meer recensies van Denise Depoorter