In de tijd dat ik ‘De jongen in de jurk’ las kwam dit boek uit. Ik las de achterflap en bestelde het meteen. Het heeft een tijdje in de kast gestaan maar nadat het in De Grote Vriendelijke Podcast werd besproken afgelopen week gaf het een goede aanleiding om te gaan lezen.

Bea heeft een vader en moeder die gaan scheiden. Allereerst niet zo bijzonder, maar haar pa gaat trouwen met een nieuwe man. Daardoor krijgt ze een nieuwe zus en dat is wat ze altijd al wilde. Maar wil haar “zus” ook wel Bea’s zus zijn? En wat is er toch met Angelica gebeurd?

Dit is een genre dat ik niet zo vaak lees. Tijdens het lezen weet ik ook waarom dit mij niet zo trekt. Het is een realistisch verhaal van een meisje met problemen. Terwijl ik dit schrijf denkt ik “pffff, waarom zou je dit genre stom vinden”. Maar ik vind het niet stom, het heeft niet mijn voorkeur. Maar er is iets wat ik te gek vind aan dit verhaal. Iets waar ik vroeger, en stiekem nu ook wel, baat bij zou hebben gehad.

Het is een boek over gevoelens. Het laat zien hoe groots gevoelens kunnen zijn en hoe groots ze in je hoofd kunnen worden. Als iemand die jarenlang zijn gevoelens heeft onderdrukt en sinds kort daar pas echt woorden aan kan geven vind ik dit een bijzonder verhaal. Rebecca Stead beschrijft het gepieker en de gevoelens zo herkenbaar. Ik vraag me af of het een verschil had gemaakt als ik dit in mijn jeugd had gelezen.

De fijnste hoofdstukken vind ik waar Bea bij Mirjam is. Bea heeft namelijk bijzondere gesprekken met haar. Mirjam is haar psycholoog. Het illustreert een hele mooie weg die Bea aflegt. Van emotioneel op slot zijn tot breken en eindelijk je gevoel er laten zijn. Zo waanzinnig herkenbaar. En zo belangrijk dat kinderen hierover lezen. Dat kinderen weten dat het niet raar is en dat er mogelijkheden zijn. Helaas moet je het dan nog durven. Maar het idee dat je niet de enige bent is sowieso al heel waardevol.

Reacties op: een soort van recensie ofzo: De lijst van dingen die niet zullen veranderen (10+)

De lijst van dingen die niet zullen veranderen - Rebecca Stead