Ik geloof dat ik een nieuwe favoriete schrijver ontdekt heb!

de_Stefs 23 juni 2020
Een kindermoordenaar (Guido T.) zit in een psychiatrische gevangenis vanwege het ontvoeren en vermoorden van 2 kinderen. Volgens Till, de vader van Max, èn de politie is de kindermoordenaar ook verantwoordelijk voor de ontvoering van Max. Maar daarover zwijgt Guido T. Till zorgt dat hij opgenomen wordt in de kliniek waar Guido gevangen zit. Hopelijk komt hij zo meer te weten over wat er met Max gebeurd is.

Dit verhaal is bij vlagen gruwelijk, over het algemeen absurd, maar zit bovenal heel goed in elkaar. Ik heb genoten van elk deel van het boek. Het begint al spannend, er wordt al uit de doeken gedaan wat er met de ontvoerde kinderen gebeurd is. Daarna blijft het spannend, maar wordt het ook absurd – hoe wanhopig moet je zijn om jezelf in een psychiatrische gevangenis op te laten nemen, vrijwillig! Ook de ontwikkelingen daarna zijn vaak absurd. Maar toch is het geheel geloofwaardig. Het verhaal zuigt je mee en je gelooft ieder woord.

De ontknoping is verrassend, maar past tegelijkertijd ook ontzettend goed bij het hele verhaal – dat alleen al is een kunst. Het voelt gewoon als een afgerond geheel zodra je het boek uit hebt. Bovendien wordt er rustig de tijd genomen om het hele verhaal te vertellen. Dat is een verademing ten opzichte van de (vele) thrillers waarbij aan het eind in 1 klap heel veel aan elkaar geknoopt moet worden.

De personages zijn goed neergezet. Zeker de hoofdpersonen Till en Guido T. Till komt over alsof hij echt ten einde raad is. Hij doet alles om er achter te komen wat er met zijn zoon is gebeurd. Guido T… daar kreeg ik echt de kriebels van, wat een psychopaat. Ik heb bij beide personages geen zaken kunnen ontdekken die niet bij hun karakter pasten. Het is duidelijk dat Sebastian Fitzek, die naast schrijver ook journalist is, goed onderzoek heeft gedaan.

Meer recensies van de_Stefs