De nieuwkomer is het meest intrigerende deel van deze boeiende serie over de TBS.

Diane Kooistra 18 februari 2024
De nieuwkomer van Martine Kamphuis

Martine Kamphuis schreef al meerdere thrillers voor uitgeverij De Crime Compagnie met WP in de hoofdrol, namelijk Alibi, Spiegelbeeld en Zondebok. Deze thrillers werden goed ontvangen en stimuleerden haar om verder te gaan met thrillers waarin de TBS kliniek en haar personeel ter sprake komt. Eerder las ik Sterrenstof, een prequel waarin 1 van de personages uit De kliniek en De nieuwkomer de hoofdrol speelt.

Sterrenstof is een sterke vrouwenthriller met een flinke dosis spanning en een vleugje humor en romantiek.

Sanne is arts in een TBS kliniek en hoewel ze in het begin van het boek iets naars meemaakt gaat ze verder met het behandelen van de cliënten in de kliniek. Er zijn wat wrijvingen tussen nieuwe en oude collega’s en clienten maken hier ook gebruik van zodra ze hier iets van merken.
Als de nieuwe leidinggevende bijzondere besluiten neemt gaat Sanne op onderzoek uit en dat zorgt voor spanningen op het werk maar ook in haar privé leven. Als er moorden plaatsvinden weet Sanne dat ze snel zal moeten handelen voor de situatie uit de hand loopt…..

“Sanne heeft het gevoel dat ze in actie moet komen. Maar wat kan ze doen?”

Uit het verhaal lijkt het erop dat Kamphuis veel ervaringen vanuit de psychiatrie mee heeft genomen naar het verhaal zelf. Daardoor geeft ze deze serie haar eigen kleur. De schrijfstijl is vlot, door de kliniek als basis locatie voor het hele boek te nemen zorgt Kamphuis ervoor dat de spanning aanwezig blijft. Dat wordt versterkt door blikken in de ogen van de cliénten, de persoonlijke alarmbellen die soms vergeten worden en de spanning van loslaten en vasthouden van de cliënten. Een aantal van hen worden ook vooral geïntroduceerd aan de lezer met het benoemen van de actie die voor een TBS veroordeling heeft gezorgd. En daarnaast is het personeel steeds bezig om de gedragingen van hun cliënten steeds te analyseren. Als ik dit zeg gaat hij of zij dat doen of geef ik hem of haar ruimte om dat te doen. TBS-sers willen als mens gezien worden maar door het snel benoemen van de daden is dat voor auteur en lezer best lastig. Zeker als de media zich ermee gaat bemoeien of als David, de vriend van Sanne dit alles niet trekt. Dit en alles wat er in het begin gebeurt maakt dat het geen ontspannen werkplek waar Sanne haar dagen slijt. Door personeelsgebrek (heel actueel in welke tak van zorg ook) komt een oudere collega terug die al vervangen is en zijn vervanger is hier niet echt blij mee.
De spanning die in het begin gevoed wordt door een bijzondere gebeurtenis is tijdens het lezen continu aanwezig. En deze wordt niet echt losgelaten. Dat maakt De nieuwkomer echt het meest intrigerende deel dat lang na het lezen nog na zal spelen. Zoals het hoort bij een psychologische thriller.

Meer recensies van Diane Kooistra