Zoveel pagina’s spanning en intriges, dat is voor de echte thrillerliefhebber een feestje!

Diane Kooistra 06 april 2021
RECENSIE
Magda Filippo is een boek aan het schrijven, dat is op zich niet bijzonder maar het onderwerp “Vrouwen in de Bijbel” brengt in haar omgeving een schokgolf teweeg.
Haar beste vriendin Cat die getrouwd is met de ex van Magda, geeft aan dat ze huwelijksproblemen heeft omdat haar man Frank, die ex dus, steeds meer samen met de voorganger van hun kerk, Hugo bezig is en van haar verwijderd raakt. Ze besluiten samen een lezing voor de vrouwen van hun gemeente te organiseren maar worden daarin gedwarsboomd door Frank en Hugo, de voorganger. Zijn ze bang voor wat ze te vertellen hebben?
Dan komt er na die avond een stroom van gebeurtenissen op gang die allemaal verbonden lijken te zijn met een persoon maar is dat wel zo???

“Magda hoopte met haar boek een bres in deze muur te slaan maar ze besefte dat 2000 jaar oude muren zich niet zomaar lieten slechten.”

Mijn verwachtingen waren dat ik een bloedstollende thriller zou gaan lezen in combinatie met verhalen over zaken uit de Bijbel en de overleveringen die de lezer na doet denken. En deze verwachtingen werden volop waargemaakt.
Elk hoofdstuk wordt opgesierd door een in zijn staart bijtende ouroboros dat weer symbool staat voor de kringloop van het leven. De auteurs lichten wat tipjes van de sluier op van het verhaal rondom de schepping en stimuleren de lezer om zelf na te dekken en te ontdekken wat waarheid is en wat niet. Toen zat ik gisteren ineens een virtuele tour van de Sixtijnse kapel in het Vaticaan te bekijken. Ook de moeite waard!

De gesprekken die Magda voert met Sophie en Awram, 2 onderzoekers die haar helpen bij het boek, laten mijn beleving van het lezen van de Bijbel op hun grondvesten schudden, net zoals Dan Brown dat ook kan doen in zijn boeken. Hun verhalen over Bijbelboeken waar ik nog nooit van gehoord heb tijdens jarenlange catechisatie- en bijbelgroepen maken mij nieuwsgierig naar de achtergrond hiervan. De auteurs hebben hiervoor uitgebreid research naar gedaan, dat kun je onder andere zien in de uitgebreide lijst met bronnen die ze gebruikt hebben.
Nu wil ik alleen heel erg graag Magda’s boek nog lezen!

En dan het thrillergehalte, dat wordt gelukkig niet ondergesneeuwd door alle onderzoek en verhalen van Magda maar komt ook uitgebreid aan bod en is eigenlijk de rode draad in dit boek. Op de juiste momenten informatie toevoegen en de mooie cliffhangers nodigen de lezer uit om door te lezen, Het schrijven van geweldig mooie zinnen waarin de situatie in een oogopslag wordt weergegeven is dit auteurs duo wel toevertrouwd:

“De rood-witte plastic politielint afgedrukte waarschuwing - Niet betreden- was in deze situatie volstrekt overbodig…..Niemand met gezond verstand zou het in zijn hoofd halen deze kamer zomaar binnen te gaan…..”

De lezer leert de verschillende karakters in het boek goed kennen omdat er ook gedeeltes uit hun gedachtes gedeeld worden, toch word je steeds weer verrast.
Meer dan 500 pagina’s spanning en intriges, dat is voor de echte thrillerliefhebber een feestje!

Meer recensies van Diane Kooistra