mooie en veelzijdige spannende roman

Diane Kooistra 16 augustus 2020
Er staat op de cover een vrouw voor een huis, wie is zij en wat doet zij daar? Van de achterflap word je ook niet heel veel wijzer, daar word ik altijd heel erg blij van en vol verwachtingen begin ik met lezen. Ik had tenslotte ook het andere boek van deze auteur gelezen met heel veel plezier.

Het geheim is een spannende roman want de tijd dringt voor een van de hoofdpersonen, Jake is zes jaar en heeft een nieuwe nier nodig. De arts raadt zijn ouders aan om eerst in de kring van familieleden te zoeken maar dat is niet gemakkelijk voor hun. Zijn ouders zijn allebei enig kind en de familie is klein…..Beth, Jakes moeder komt echter achter een geheim….het geheim waar dit boek om draait. En meer vertel ik niet.

Kathryn Hughes houdt ervan om 2 verhalen te schrijven die op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken hebben en om deze verhalen stukje bij beetje bij elkaar te laten komen. 2 Verhalen worden 1 verhaal met goede beschrijvingen van personages en gebeurtenissen die bij de tijd waarin deze afspelen.
Alles wordt zodanig beschreven dat je je steeds meer betrokken voelt bij het verhaal. Toch weet Kathryn Hughes je ineens compleet te verrassen door de verhalen nét iets anders te laten verlopen dan jij als lezer tijdens het lezen verwacht.
Ja, als je er over nadenkt zijn er wat kleine dingen die een beetje vreemd overkomen maar de opluchting dat het zo loopt zoals het loopt en het leesplezier tijdens en na het lezen is zo groot dat ik dat al snel vergat.

Het geheim is een mooie en veelzijdige roman die je als lezer erg zal verrassen.
In de recensie van “de sleutel” schreef ik dat ik een nieuwe auteur gevonden had. Ik hoop dat ze nog meer zal gaan schrijven.

Meer recensies van Diane Kooistra