Er waren eens 7 beeldschone prinsessen met een vader en een moeder die woonden in een wereld waarin alles perfect lijkt. Ze zijn echter geen mensen maar hybriden, ontworpen door hun “vader” dokter Foster en onderhouden door hun “moeder”.
Hun doel is mensen een onvergetelijke dag te bezorgen in het pretpark dat naast deze prinsessen ook hybride diersoorten bevat die levensecht lijken. Ze kunnen zich vrij bewegen, op veilige afstand van de bezoekers en zolang ze in het park blijven….

“Wij Fantasisten moeten ons juist afwenden van terreur en angst, van alles wat lelijk en verschrikkelijk is. In ons Koninkrijk is een happy end niet een belofte, maar een regel.”

Een van deze prinsessen is Ana. Zij ontmoet de onderhoudsmedewerker Owen en een ander sprookje begint maar waar eindigt het? Owen zorgt ervoor dat Ana anders naar haar leven en omgeving gaat kijken. Het lijkt ook wel alsof ze wakker wordt uit de lethargie die ze eerder als normaal heeft ervaren.

Daar komt de afbeelding van de cover heel mooi naar voren. Aan de bovenkant een mooi kasteel maar onder de oppervlakte, als je verder kijkt dan baljurken en tiara’s…..wat zie je dan? Ana ontdekt gevoelens die ze niet zou moeten hebben en vaardigheden die ze niet zou moeten kunnen. Maar is ontsnappen uit deze wereld wel mogelijk? Daarnaast laat het boek vragen bij de lezer achter over; hoe ver kun je gaan met het creëren van de perfecte wereld en wat is perfect en wat niet? Dat geeft met de vragen tijdens het verhoor het boek een beetje extra diepgang en aan het einde wordt je helemaal verrast. Wat een plot!

Het koninkrijk is aan de ene kant een prachtig mooi modern sprookje en aan de ander kant is het een bloedstollende thriller.
“Moeder de gans” meets “the Stepford wives” zou je bijna zeggen.

Jess Rothenberg is heel goed in het doseren van de informatie die ze geeft. Ze begint met een proloog die je je laat afvragen waar het verhaal naartoe gaat en dan gaat ze verder met het sprookje zelf. Ze maakt daarbij gebruik van mooie zinnen die de gevoelens van Ana heel goed weergeven. Door de informatie die je krijgt over de hybriden snap je het verhaal heel goed, de sfeer wordt perfect weergegeven inclusief de groeiende spanning naar het einde van het verhaal. Het leven zelf is het mooiste sprookje en ik geef haar helemaal gelijk!

Disney meets Stepford wives zou je bijna zeggen.
Heerlijk lezen voor de liefhebber van Young Adult, sprookjes en thrillers, hier wordt je op je wenken bediend.

Reacties op: moeder de gans meets stepford wives

Het Koninkrijk - Jess Rothenberg
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 9,99