Ik had echt het gevoel dat ik mee liep...

Diane Kooistra 20 februari 2023
Tim Voors houdt van lopen en dan niet gewoon een wandeling. Hij liep al verschillende lange afstandswandelingen van honderden kilometers. De avonturen die hij beleeft tijdens het wandelen beschrijft hij in zijn boeken. Alleen kwam in 2018 uit, Niet alleen kwam in 2021 uit en nu dus Noorderlichtlopers.
Zijn verhalen worden in zijn boeken vergezeld door foto’s en schilderijtjes die hij onderweg maakt. Zijn trailnaam is niet voor niks Van Go…..
Ik mocht in 2021 zijn vorige boek Niet alleen lezen en schreef in mijn recensie:
“Niet alleen is een boek waarmee een lezer echt het gevoel krijgt dat je bij de trail familie van Tim Voors hoort. Op reis met een boek, het kan echt!”
“Het enige wat je nog in de weg staat van jouw avontuur ben je zelf.”
Tim Voors gaat weer op reis maar blijft deze keer in Europa. Tot zijn eigen verbazing loopt er een mooie langeafstandswandeling van 450 kilometers door Lapland. De Kungsleden.
Na de pandemie kriebelt het weer en trekken hij en zijn wandelmaatje Sunny de wandelschoenen aan. Een bijzondere wandeltocht volgt. Het is koud, het regent veel en de weg is niet altijd even goed begaanbaar. Een opvallend verschil met de vorige keren is dat er tijdens deze tocht veel minder punten zijn waar ze voorraden in kunnen slaan of sowieso in de bewoonde wereld zullen komen.
De wandelingen worden afgewisseld met overtochten met roei – of veerboten die de tocht niet minder zwaar maken maar juist uitdagend. Liggen er genoeg boten, moeten we zelf roeien of is de boot al vertrokken? Ook is er sprake van enige tijdsdruk want na drie weken wacht het werk of wachten de katten op hun.
Dit zorgt voor afwisseling en spanning omdat er echt met Van Go en Sunny wordt meegeleefd.
Naast de beschrijvingen van de wandelingen memoreert Tim Voors veel over eerdere tochten en ervaringen maar in dit boek deelt hij vaker ervaringen en gedachten over zijn gezin. Het lied dat hij voor zijn dochters zingt op het moment dat hij beseft dat ze al volwassen zijn ontroert erg.
Hij drukt de lezer ook op het hart om niet onvoorbereid zo’n reis te maken en geeft veel tips.
Verder is het boek rijkelijk geïllustreerd met litho’s , foto’s en schilderijen die hij zelf gemaakt zijn.
Wat mij raakt met dit boek is dat het een heerlijk reisverhaal is maar dat Tim Voors gewoon naast mooi fotograferen en tekenen ook goed kan schrijven. Hij weet de lezer echt vanaf het begin te boeien met zijn verhalen. Hij is ook heel eerlijk en deelt naast de positieve verhalen ook zijn twijfels en minder leuke ervaringen.
Noorderlichtlopers is echt een reisverhaal en een handboek voor trailers ineen.

Meer recensies van Diane Kooistra