Diane Kooistra 01 december 2019
Malala Yousafzai is een heel bijzondere vrouw die nadat ze neergeschoten werd door de Taliban niet in een hoekje ging zitten maar zich inzet voor gelijke kansen voor meisjes en jonge vrouwen. Dat doet ze onder andere door andere vrouwen in vluchtelingenkampen te bezoeken en naar hun verhalen te luisteren. Een aantal van deze verhalen staan in dit boek.
Ondanks het toch we zware onderwerp zijn de verhalen vrij luchtig geschreven. Je proeft een beetje dat het leven gaat zoals het gaat en dat de meisjes in de verhalen er het beste van willen maken. Je moet tussen de regels door lezen hoe ze de situaties die vaak levensbedreigend en angstig zijn hebben doorstaan. Voor ons als inwoners van een veilig land niet voor te stellen aan welke gevaren deze mensen bloot hebben gestaan. Het boek wordt ingeleid door Michaela DePrince, die bekend staat als het meisje dat vluchtte en ballerina werd. Malala vertelt voor elk verhaal hoe zij de hoofdpersoon ontmoet heeft en laat ze daarna aan het woord.

Het was fijn om met deze leesclub mee te doen omdat de vragen ervoor zorgden dat je het boek ook na het lezen er weer bij ging pakken. Het is ook geen boek voor in de boekenkast maar een boek om steeds weer te lezen. En de meisjes beter te leren kennen.

Een mooi boek om te lezen als je je wilt verdiepen in de persoon die gevlucht is, als je meer wilt weten over deze dingen dan wat er kort in het nieuws verteld wordt.

Meer recensies van Diane Kooistra