Marilla van het Groene huis

Edith 11 februari 2020
Sarah McCoy schreef het boek waar ik 30 jaar op heb gewacht; het verhaal over de bewoners van het Groene Huis. Ik had als kind meerdere favoriete boeken (en films). Zo was ik ook dol op dat andere rood harige meisje met vlechtjes, Pippi en Het klein huisje op de prairie. Twee totaal verschillende soorten boeken, maar het verhaal van Anne Shirley had van beide wel wat weg. Zowel Pippi als Anne kletsten er vrolijk op los, hadden enorm veel fantasie en een hartje van goud. Op mijn boekenplank stond Anne van het Groene Huis dus tussen Pippi en Het kleine huisje in. Wat ik als kind nooit begrepen heb, is waarom Marilla en haar broer Matthew als man en vrouw in één huis samenleefden. Wat geweldig om hier nu eindelijk antwoord op te krijgen!

Het verhaal begint met een proloog. Het is 1876. Marilla en Matthew zijn beide zestigers. Het werk op de boerderij wordt steeds zwaarder. Goede vriend dokter Spencer adviseert de Cuthberts een weesjongen in huis te nemen. De jongen zou tegen kost en inwoning op de boerderij mee kunnen werken. Marilla's gedachten dwalen meteen af naar haar kinderjaren: lachende kinderstemmen, warme chocolademelk, peperkoekjes en soesjes met boter en jam....Een warm gevoel overvalt haar. De weesjongen is van harte welkom in het Groene huis. Uit de boeken van Lucy Maud Montgomery weten we dat het kindertehuis een fout maakt. Ze sturen geen flinke jongen naar Avonlea maar een 11 jarig meisje, Anne with an E. De tengere, roodharige, vrolijke kletskous weet al snel het hart van de zachtmoedige en sombere Matthew te veroveren!

Avonlea, 1837. De tieners Marilla en Matthew wonen in een klein boerendorpje Avonlea op het Canadese prins Edwardeiland. Wanneer Marilla 13 jaar oud is sterft haar moeder op het kraambed. Marilla is nu verantwoordelijk geworden voor het huishouden van het Groene Huis. Ze moet wassen, strijken, koken, kleding naaien en voor haar vader Hugh en broer Matthew zorgen, Marilla’s jeugd is voorbij. Gelukkig wordt ze de eerste weken bijgestaan door haar tante Izzy, de tweelingzus van haar moeder. De ongehuwde Izzy is jaren geleden al naar de grote stad St. Catherines verhuist, waar ze een naaiatelier heeft.

Marilla doet veel liefdadigheidswerk, ze is lid van een handwerkclubje en voorzitter van de hulporganisatie van Dames uit Avonlea. Beide groepen zetten zich in voor de kinderen van het Sisters of Charity weeshuis in het nabijgelegen Nova Scotia. Het weeshuis doet dienst als schuilplaats voor weggelopen slavenkinderen. Al gauw raken Marilla en haar tante Izzy betrokken bij het regelen van onderduikadressen voor de kinderen, wat niet zonder gevaar is.

Honderdtien jaar na het verschijnen van het boek van L.M. Montgomery krijgen de lezers, dankzij Sarah McCoy, eindelijk het liefdesverhaal van Marilla en John Blythe te lezen. De sterke en ietwat stugge Marilla uit het verhaal van Anne had dus best wel getrouwd willen zijn. Het leven is gewoon anders verlopen. Maar niet alleen Marilla had een gebroken hart, ook Matthew. Matthew was tot zijn oren verliefd, maar Johanna Andrews zag een leven op de boerderij niet zitten. Na deze afwijzing bleef Matthew altijd een beetje onhandig met vrouwen. Marilla had haar stervende moeder beloofd, zolang als het nodig was, voor haar vader, broer en het Groene Huis te zorgen. Omdat haar broer niet trouwde kon Marilla niet uit het Groene Huis vertrekken.

Het is een prachtig verhaal. Helemaal in de stijl van Montgomery. Als lezer krijg je een goed beeld van het leven in Canada in die tijd. McCoy vertelt veel over de afschaffing van de slavernij, de positie van indianen, vrouwen en vrijgemaakte slaven en de politieke situatie. Wat ik erg leuk vond was dat je de personages uit het boek van Anne beter leert kennen. Een van mijn favoriete personages in de Netflixserie is de bemoeizuchtige buurvrouw Rachel. Nu ik het boek van McCoy gelezen heb, weet ik dat ze die bemoeizucht van haar moeder geërfd heeft en dat ze als klein kind al een vreselijke roddelkont, snoepkous en wijsneus was. Sarah McCoy bracht me met dit mooie boek niet alleen terug naar Avonlea, maar ook naar mijn kindertijd. Raadt eens welk boek ik nu aan het lezen ben?

Op Netflix staan inmiddels drie seizoenen van de Canadese serie Anne with an E.

Meer recensies van Edith