Gender Queer – Maia Kobabe

Regelmatig zag ik Gender Queer van Maia Kobabe voorbijkomen op bookstagram. Een queer autobiografische graphic novel en iedereen die het had gelezen was enthousiast! Mijn interesse was gewekt. Toen ik het boek opzocht en de beschrijving las wist ik dat dit een boek voor mij was en dat ik dolgraag wilde lezen. Hartelijk dank New Book Collective voor het recensie-exemplaar. En hartelijk dank aan Marissa (tanteboekie) voor de fijne buddyread!
Over het boek:
Gender queer was oorspronkelijk bedoeld om Maia's familie uit te leggen wat het betekent om non-binair en aseksueel te zijn. Maar het werd veel meer dan een persoonlijk verhaal: het groeide uit tot een ontroerende gids die genderidentiteit bespreekbaar en inzichtelijk maakt voor vrienden, bondgenoten, en eigenlijk iedereen.
In Gender Queer vertelt Maia over eir leven en zoektocht naar eir identiteit. Deze zeer persoonlijke zoektocht is zo duidelijk, open en eerlijk op papier gezet. Voor mijzelf was dit boek echt een eye-opener. Maia Kobabe schuwt geen enkel onderwerp. Alle worstelingen en gedachten die e heeft ervaren, worden gedeeld. Als lezer voel je Maia’s kwetsbaarheid.
Wat me opvalt, is dat de memoires niet per se chronologisch is opgesteld. Het voelt eerder als heel veel verschillende topics, waarbij we Maia op verschillende momenten in eir leven tegenkomen. Deze meer organische manier van vertellen voelde voor mij uiteindelijk heel erg passend bij het persoonlijke karakter van Gender Queer.
Graphic novels lezen altijd heel vlot, maar zeker bij dit persoonlijke boek heb ik bewust regelmatig stilgestaan bij de illustraties van Maia, om eir stijl en alle details op te merken. Ondanks dat vloog ik door dit boek heen. Ik wilde blijven lezen. Het einde kwam voor mijn gevoel heel abrupt. En ik was een hebberige lezer, want ik wilde meer. Van mij had het boek nog langer stil mogen staan bij de onderwerpen die tegen het eind worden aangekaart.
Ik hoop van harte dat Maia nog meer van eir werk met de wereld gaat delen.
Gender Queer is een mustread graphic novel/memoires. Een boek dat iedereen zou moeten lezen.

Meer recensies van Eefke van Geffen