Hiernaast, bij ons thuis

Eefke van Geffen 21 december 2023
Mijn laatste recensie boek van 2023 is Hiernaast, bij ons thuis van Do van Ranst. Hartelijk dank New Book Collective voor dit recensie exemplaar. Ik was in oktober al eens begonnen aan Hiernaast, bij ons thuis. Omdat ik toen niet in een goede leesbui zat voor dit boek heb ik het even weggelegd. Een paar weken geleden pakte ik het boek er opnieuw bij en dit keer vloog ik er doorheen.

Hiernaast, bij ons thuis:
De mama van Pipa heeft een B&B, vlak bij een groot ziekenhuis. Wanneer de familie Duinslager er verblijft omdat hun zoon Paul ernstig ziek is, raakt Pipa in de ban van zijn zus Felien. Waarom zegt ze amper een woord over haar broer? Waarom beweert ze dat haar ouders niet echt haar ouders zijn? Hoe meer Felien zwijgt, hoe meer Pipa praat. Over haar papa die altijd ver weg is mijn jazzband. Over mama en haar verdriet. Het geheime hok. Het teveel aan leugens. Dan bedenkt Pipa een plan om leugens te doen verdwijnen. Maar dat plan betekent ook dat ze een geheim zal moeten prijsgeven.

De titel Hiernaast, bij ons thuis is erg mooi gevonden en maakt je nieuwsgierig. Wat ik extra leuk vind, is als je tijdens het lezen de titel van het boek weer tegenkomt in het verhaal. Dat heeft Do van Ranst leuk gedaan in dit boek. Met 144 blz. is Hiernaast, bij ons thuis een boek dat je in een dag of zelfs in een avond kunt uitlezen. De hoofdstukken zijn kort en het verhaal bevat een mysterieuze sfeer waardoor je tijdens het lezen benieuwd blijft naar wat er gaat komen.
In Hiernaast, bij ons thuis leren we hoofdpersonage Pipa kennen. We zien de bijzondere woonsituatie waarin zij en haar moeder zitten, met de B&B in het huis naast dat van hen. De ouders van Pipa zijn gescheiden en tijdens het lezen merk je dat er afstand is tussen deze personages. Dit maakte me nieuwsgierig naar hun band en wat er is gebeurd.
Het verhaal werd in de ik-vorm verteld. Bij deze vertelstijl merk ik dat ik me vaak snel verbonden voel met het personage dat centraal staat. Je krijgt als het ware een inkijkje in hun karakter en wat er in hun hoofd omgaat. Bij hoofdpersonage Pipa en dit verhaal merkte dat ik die connectie miste en dat vond ik jammer. Ik had gehoopt met haar mee te leven en dat daardoor het verhaal ook meer impact zou hebben. Gelukkig zie ik in andere recensies hier dat er lezers zijn die wel meer connectie met dit boek hebben ervaren.
Hiernaast, bij ons thuis is een boek dat vlot leest. Het is zeker geschikt voor lezers van 12 jaar en ouder.

Meer recensies van Eefke van Geffen