Tot over mijn oren in het plastic

Eefke van Geffen 22 september 2022
Zelf lees ik niet veel non-fictie boeken, maar van uitgeverij Gottmer Kinderboeken kreeg ik de kans om dit toffe boek te lezen: Tot over mijn oren in het plastic van Daniël Poolen en Merel Corduwener. Hoe gaaf is deze cover? En check ook zeker de boektrailer van Gottmer kinderboeken.
Eefke, een boek over plastic, is dat nou leuk? Nou dit boek van Daniël Poolen en Merel Corduwener wel! Als je dit boek openslaat en gaat lezen, dan zie en voel je meteen het enthousiasme waarmee dit boek is gemaakt. De teksten laten zien hoe groot de expertise is van Daniël als het aankomt op plastic. Zoveel feitjes en weetjes en Daniël weet het op een fijne manier te vertellen. Je wordt als lezer direct aangesproken en meegenomen in het verhaal van plastic. Merel heeft fantastische illustraties gemaakt die een echte aanvulling zijn op de teksten. Zonder het mooie werk van Merel, was dit boek niet compleet. De illustraties brengen het werk tot leven. Tekst en illustraties vormen samen echt een mooi geheel in dit boek.
Het boek is in zes hoofdstukken opgedeeld. Tijdens het lezen merkte ik sommige hoofdstukken wat fijner vond lezen dan anderen. Maar dat heeft ook met persoonlijke interesse te merken. Zo vond ik het hoofdstuk over hoe plastic wordt gemaakt wat lastiger. Scheikunde en natuurkunde waren al nooit mijn vakken en dat kwam wel een beetje terug bij dit hoofdstuk. Daarentegen was geschiedenis mijn favoriete vak en heb ik genoten van het hoofdstuk over de geschiedenis van plastic. Dit hoofdstuk had voor mij nog wel uitgebreider mogen zijn. Maar zoals het nu is gedaan, is er wel een mooie balans tussen de verschillende onderwerpen.
Behalve deze twee hoofdstukken was er een hoofdstuk dat ging over de manieren waarop plastic wordt ingezet. Bij sommige dingen had ik nog niet stilgestaan totdat ik het las. En natuurlijk zijn er belangrijke hoofdstukken over waar het plastic heen gaat, de plastic soep, plastic in de natuur en wat er nu moet gebeuren. Het boek sluit af met een positieve noot: wat we kunnen doen tegen deze giga hoeveelheid plastic. Je krijgt praktische en bondige tips die gemakkelijk zelf kunt uitvoeren.
Nu heb ik dit boek in een paar avonden gelezen, maar Tot over mijn oren in het plastic leent zich er ook perfect voor om een stukje te lezen, te bespreken en op een later moment weer verder te gaan. Dit boek is ideaal in de klas, bij lessen over duurzaamheid en plastic. Het mag eigenlijk niet ontbreken in de schoolbibliotheek. En als ik nog een spreekbeurt zou moeten houden, zou ik die nu over plastic houden en dan dit boek gebruiken bij het maken van mijn eigen spreekbeurt-tekst.

Meer recensies van Eefke van Geffen