Olaf: een avontuurlijk kinderboek

Eefke van Geffen 26 oktober 2023
Hartelijk dank Uitgeverij Kleine Uil voor het recensie-exemplaar.

3,5 sterren

Hieronder deel ik mijn recensie. Graag laat ik je weten dat ik ook inga op wat me opviel in de tekst, dus misschien dat je dit als spoiler ervaart. Houd hier dus rekening mee.

Beschrijving:
“Olaf logeert een week bij zijn opa en oma. Daar is een grote tuin waar Olaf de vorige keer samen met opa een boomhut heeft gebouwd. Nu wil hij een ondergrondse hut graven. Maar er gebeuren vreemde dingen. Het begint al met oma. Zij weet eerst niet wie Olaf is. Opa helpt haar en vertelt Olaf dat ze steeds vaker in de war is. Ze hoort ook vreemde geluiden. En ze zegt geheimzinnige dingen. Als ze Olaf een mooi zakmes geeft, zegt ze dat hij dat wel nodig zal hebben bij zijn avontuur. Olaf snapt er niets van. Tot hij bij het graven van zijn ondergrondse hut een geheimzinnig gangenstelsel ontdekt met zeven deuren. Daar begint zijn grote avontuur. Vreemde wezentjes beloven hem een beloning als het hem lukt om door elke deur te gaan en zeven bijzondere voorwerpen te verzamelen. Olaf is ervan overtuigd dat hij met de beloning zijn oma kan genezen. Maar de reis door de zeven werelden is zwaar en hij moet grote obstakels overwinnen om elk voorwerp te pakken te krijgen. Zal het hem lukken om ze alle zeven voor het eind van de week te vinden? En zal de beloning zijn wat hij verwacht?”

Het boek Olaf leest ontzettend vlot. Je zou het absoluut in één dag kunnen lezen. De titel is ook heel passend voor dit boek. Olaf is de hoofdpersoon van dit boek en hij staat ook echt centraal. Mooi hoe Rob Stoker met Olaf een held heeft gecreëerd die bij de start van het boek niet heel heldhaftig is. Maar door het boek heen zien we hoe Olaf groeit en steeds sterker in zijn schoenen staat.
Als ik het boek Olaf in één woord moet beschrijven is het: avontuurlijk. Rob Stoker voert je als lezer mee naar bijzondere werelden waar Olaf verschillende avonturen beleefd. Regelmatig vroeg ik me af hoe de auteur dit toch allemaal verzonnen heeft.
Rob Stoker weet ook heel goed de lezer nieuwsgierig te maken naar wat gaat komen. Elk hoofdstuk eindigt wel met iets waardoor je eigenlijk het boek niet wilt wegleggen. De ene keer een cliffhanger, de andere keer een kleine hint naar wat gaat komen.
Het boek is voor de jonge lezers (9+) ook lekker spannend. Bij elke nieuwe uitdaging wordt de spanning opgevoerd. Je wilt weten of het Olaf gaat lukken. Als volwassen lezer viel me op dat de uitdagingen heel vlot werden volbracht, waardoor het voor mij niet zo lang spannend was. Zelf had ik het ook wel mooi of meer realistisch gevonden als Olaf ook eens een uitdaging niet in één keer had volbracht. Maar ik kan het helemaal voor me zien hoe kinderen dit lezen en op het puntje van hun stoel zitten van de spanning.
Ook al voeren avontuur en spanning de boventoon in dit boek, toch wordt er in het boek af en toe de spotlight gezet op wat zwaardere thema’s. Thema’s als pesten en alzheimer komen aan bod. Van mij hadden deze onderwerpen best wat meer meegenomen mogen worden in het verhaal.
Een heel belangrijk onderdeel van dit boek zijn de illustraties van Tom Beijering. Het boek zit barstensvol illustraties: soms klein tussen de tekst door, maar ook pagina vullende illustraties. Door het werk van Tom Beijering komen de avonturen die Olaf beleeft echt tot leven. Mijn complimenten voor dit geweldige werk.

Zoek je een avontuurlijk en spannend boek voor een jonge lezer, ga dan zeker voor Olaf van Rob Stoker.

Meer recensies van Eefke van Geffen