De scheepsjongen van John Boyne is een boek waarin je langzaam wordt meegezogen. Het begin is leuk en interessant, maar niet boeiend. Pas halverwege het boek greep het mij en wel in die mate, dat ik het amper kon wegleggen. Oppervlakkig gezien is het bijna een soort 'jongensboek', zoals De scheepsjongens van De Bontekoe', maar dit boek heeft meerdere lagen. Centrale thema's in dit boek zijn de vader-zoon relatie, trouw en verraad, kolonialisme en doorzettingsvermogen. Het boek leerde mij veel over de situatie aan boord van een schip dat in de 18e eeuw de 'oversteek' maakte, maar leerde mij ook een en ander over de verhoudingen in een Engelse havenstad en natuurlijk over de verhoudingen tussen het Engelse Rijk en de overzeese gebieden. Leuk dat 'Holland' nog her en der in het boek voorkomt. Het boek is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van De Bounty en de belevenissen van kapitein William Bligh. Voor mij aanleiding om ook de film die over de Bounty is gemaakt, proberen te achterhalen.

Reacties op: Boek als een zee waarin je langzaam wordt meegezogen

De Scheepsjongen - John Boyne
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 9,99