Geen quick fix maar echte selfcare

Goed (of beter) voor jezelf zorgen. Dat houdt mij en velen van ons bezig. Hoe makkelijk wordt het je gemaakt tegenwoordig via social media; een rozenkwartsje hier, een yogalesje daar. Ik zal de laatste zijn die zegt dat je zo'n quick fix niet moet proberen, want als het werkt voor je: waarom ook niet. Maar (en daar komt tie...) als je merkt dat je langere tijd mentaal aan het worstelen bent en daardoor ook lichamelijke shizzles hebt, dan is het tijd om een professional op te zoeken. Dít is de essentie van het boek Echte Selfcare van psychiater @poojalakshmin. En denk nou niet dat zij je de les gaat lezen. Juist niet! Pooja maakte een paar jaar deel uit van een commune-achtige sekte en kwam van een koude kermis thuis. Blijkt maar weer dat iedereen vatbaar is voor het zoeken van oplossingen buiten jezelf als ontsnapping, succes of optimalisering. Aan de hand van haar eigen verhaal en die van vrouwen in haar praktijk neemt Pooja je mee in echte selfcare. Deze selfcare is gebaseerd op principes uit de psychotherapie; grenzen stellen naar anderen, de wijze waarop je naar jezelf kijkt, kiezen voor wat jij belangrijk vindt, macht en hoe deze te gebruiken.

Echte Selfcare is een toegankelijk boek én nog belangrijker het helpt je met o.a. oefeningen op weg om de stap te zetten naar goed voor jezelf zorgen. Een waardevol boek wat mij betreft.

Kleine side note: het boek is gericht op selfcare voor vrouwen en gericht op de Amerikaanse markt, maar als je door de regels heen kunt lezen, hoeft dat geen obstakel te zijn.

Meer recensies van Eemleestenschrijft