Het Evacomplex, een complexe thriller van eigen bodem!

Onlangs was ik in de lokale kringloopwinkel meteen getriggerd door het boek “Het Pilgrim Fathers Complot” van Jeroen Windmeijer. Waarom ken ik deze auteur nog niet, want het lijkt erop dat het dé Dan Brown van de lage landen is. Heerlijk om op deze manier een goede religieuze thrillerschrijver te ontdekken! Je kunt je voorstellen hoeveel zin ik had om ook het nieuwste boek “Het Evacomplex” van Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg te lezen.

Complexe thriller met geschiedenisfeiten

Het eerste boek “Het Pilgrim Fathers Complot” dat ik las van Jeroen Windmeijer vond ik al een heerlijk boek. En dat is nu niet anders; “Het Evacomplex” is een intelligent spannend verhaal met in de hoofdrol Leiden. Erg fijn dat de bijpersonen, het detectiveduo Rijsbergen en Van de Kooij en de patholoog met de funky sneakers weer terugkeren. Dat gaf mij een vertrouwd gevoel, zonder dat de nadruk op deze karakters wordt gelegd.

In deze tijd van complot-wappies is het ook goed voor te stellen dat hoofdpersoon Frank extremer wordt in zijn denkbeelden en opgaat in het verhaal van zijn spiritueel leider. Tragisch, maar dus absoluut niet ondenkbaar! De link met de actualiteit en de rol van de vrouw in de patriarchale maatschappij vind ik een mooie vondst. De boodschappen die er al eeuwen zijn, maar niet direct in het oog springen, vind ik zo interessant. Het liefst zou ik direct in een vliegtuig springen om opnieuw de Sixtijnse kapel onder de loep te nemen. Liefst vergezeld door medeauteur cultuurhistoricus Jacob Slavenburg. In zijn boek “Valsheid in geschrifte” gaat hij dieper in op het ontstaan van de Bijbel zoals we die nu kennen en de verborgen agenda van de bijbelschrijvers.

Thriller én geschiedenisles

Dat is ook wat mij het meest aanspreekt aan “Het Evacomplex; het is een spannende thriller én een gratis geschiedenisles. Daarnaast zit er tempo in dit boek. Lekkere korte hoofdstukken en het verhaal wordt telkens verder verteld vanuit een ander karakter. Het boek komt nog meer tot leven door de mooie cover, de opmaak met de slang in de hoofdstukken, de foto en uiteraard de geraadpleegde literatuur en websites. Ik ga zeker de andere boeken ook lezen en mij verdiepen in de boeken van Jacob Slavenburg. Waar een bezoekje aan de kringloopwinkel al niet goed voor is!

Meer recensies van Eemleestenschrijft