IJskoude thriller

"...Vanaf het begin was er iets eigenaardigs met deze zaak aan de hand, op een manier die hij nooit eerder bij de hand had gehad. Niemand huilde...."

Het boek speelt zich af in een ijskoude winter in de jaren ’50 op het platteland in de buurt van Dublin. Als lezer word je het boek ingezogen door het eerste hoofdstuk. Ik wilde meteen verder lezen en weten hoe inspecteur Strafford deze vreemde moordzaak zou aanpakken. Auteur John Banville is een meester in het omschrijven van de personages en omstandigheden, maar zorgt ervoor dat het niet te gezapig wordt, zoals een aflevering van Baantjer. Met originele plottwists zorgt hij voor een spannend verhaal, waarbij het draait om de machtsverhoudingen in Ierland. De spanningen binnen het Protestante en Katholieke geloof, de rangen en standen en in de samenleving, de machtsverhoudingen binnen de politie en zelfs in het landhuis waar inspecteur Strafford onderzoek doet. De op het oog koele inspecteur voelt zich het Witte Konijn van Alice in Wonderland. Compleet in de war en letterlijk en figuurlijk door sneeuw verblind, probeert hij de waarheid te achterhalen. Maar of men daar zo blij mee is..

Als je op zoek bent naar een thriller of dectective dat lekker vlot wegleest, dan zou ik het boek zeker aanraden. Whiskey erbij en klaar ben je!

Meer recensies van Eemleestenschrijft