Wie/Waar is Dorbeck

Elbert Grift 11 januari 2015
Henri Osewoudt is een jongeman, die afgekeurd is voor dienst, trouwt met zijn nicht, nadat hij is opgevangen door zijn oom en tante in Voorschoten, zij nemen hun sigarenwinkeltje/annex fotozaak over.
Dan meldt zich Dorbeck, de oorlog is inmiddels begonnen en door hem raakt Henri verzeild in het verzet, hij moet mensen elimineren, hij krijgt de opdrachten via mensen die zich melden met een foto, die hij heeft ontwikkeld voor Dorbeck.
Na 5 jaar wordt Nederland bevrijd, maar dat kan niet worden gezegd van Henri.

Een boek dat ik destijds, 40 jaar geleden, moest lezen voor mijn lijst, nu zag ik het weer liggen, omdat mijn dochter het voor haar lijst moest lezen, en dus nog maar een keer er doorheen, ik wist dat ik het geen slecht boek vond, al herinnnerde ik me weinig meer.
Het boek blijft geweldig, de grote vraag is natuurlijk, is het een relaas, een weergave van een oorlogsverhaal of is het geheel ontsproten aan de fantasie van Henri Osewoudtdie zich graag wil vereenzelvigen met Dorbeck, de verzetsstrijder?

Meer recensies van Elbert Grift