Verkeerde tijd op de verkeerde plek

Elbert Grift 27 oktober 2019
Het is eind september 1944 als Anna uit een Amsterdams gezin besluit om een tocht te gaan maken naar Putten waar hun oom en tante wonen, volkomen tegen de zin in van hun moeder gaat Maarten (de enige zoon in het gezin) met zijn zus mee, na een vermoeiende tocht bereiken ze Putten op de Veluwe, waar op dat moment een aanslag heeft plaatsgevonden op een Duitse officier die daarbij het leven liet.
Er wordt een razzia gehouden onder de mannelijke bevolking (tussen de 18 en 50 jaar) daar kunnen de daders van de aanslag zich melden, maar dat blijft uit en de mannen worden afgevoerd en via Amersfoort naar Ladelund en Neuengamme gebracht, het toeval wil dat Maarten (ondanks het feit dat hijzelf geen Puttense ingezetene is) ook wordt opgepakt en ook voor hem volgt eenl lijdensweg, zo begint een indrukwekkend verhaal van Femke Roobol.
Zoals bijna elk oorlogsverhaal uit Nederland is ook dit weer indrukwekkend maar voor mij als inwoner van Putten in het bijzonder, er staan zoveel herkenningspunten in (vooral in het begin) dat ik al snel in het verhaal zat, de eenvoudige verhaaltrend van Femke laat je moeiteloos het verhaal vervolgen en voor je het weet is het boek van bijna 400 bladzijden uit, voor mij een heel goed boek, al heb ik dan een Puttense bril op.

Meer recensies van Elbert Grift