Rommelige roman met lange aanloop

Eline H. 26 oktober 2021 Hebban Recensent

Olivia Dade heeft al een aantal succesvolle romans op haar naam staan. Naar eigen zeggen geeft haar dat nu de mogelijkheid om haar dagen door te brengen in pyjama, terwijl ze zich bezighoudt met het schrijven van haar boeken. Momenteel woont ze met gezin in het Zweedse Stockholm. Spoiler alert is het eerste boek van haar dat in het Nederlands verschijnt. De vertaling is verzorgd door Erica Disco.

In Spoiler alert volgen we de levens van April en Marcus. Marcus is acteur en speelt een van de hoofdrollen in de populaire serie Gods of the Gates. April is groot fan van deze serie. In haar vrije tijd schrijft ze fanfiction waarin ze zelf avonturen verzint voor de bestaande personages. Daarnaast verkleedt ze zich voor festivals regelmatig als een van haar favoriete karakters: Lavinia. Als een foto van April in haar outfit viral gaat blijkt al gauw dat de wereld niet klaar is voor een vollere Lavinia. Er worden veel hatelijke reacties gepost over haar uiterlijk. Dat zijn niet de enige gevolgen. Wat ze namelijk nooit had zien aankomen is dat Marcus haar publiekelijk mee uit vraagt. Op dat moment weten April en Marcus nog niet is dat ze elkaar online al best goed kennen.

De lezer stapt direct een volledig onbekende wereld in. Het duurt even voordat helder wordt dat het gaat om een van de laatste opnames van een zeer populaire tv-serie. Als lezer ben je echter niet bekend met deze serie en voel je je nogal verloren. Er worden wel enkele details benoemd die de lezer meer informatie zouden moeten geven, maar in werkelijkheid zorgen deze juist voor meer onduidelijkheid. Wie zijn deze mensen en met welke serie hebben we te maken? Het merendeel van de vragen wordt uiteindelijk beantwoord. Zo wordt er benoemd dat de serie, die Gods of the Gates heet, gebaseerd is op een boekenreeks en wordt er gesproken over de verschillen tussen boek en serie. Achtergrondinformatie ontbreekt, waardoor je je als lezer geen goed beeld kunt vormen van deze serie. Dat de serie populair is wel duidelijk te merken. Er wordt veel over geschreven in de media en de acteurs worden gevolgd door paparazzi. Via een online forum komen ook de fans goed in beeld. De berichten die daar gepost worden laten zien dat de fans fanatiek zijn. De auteur weet deze sfeer goed te beschrijven en dat zal herkenbaar zijn voor velen die tot een ‘fandom’ behoren.

Tussen de hoofdstukken door krijgt de lezer een extra inkijkje in de wereld van Gods of the Gates. Er zijn scènes uit de boeken en de scripts te lezen. Het fenomeen fanfiction krijgt aandacht door middel van korte fragmenten. Dit zijn leuke extra’s, maar ze voegen weinig toe aan het verhaal. Een uitzondering is er voor de chatgesprekken tussen Onbeschaamde Lavinia-fan en Boek!AeneasIsNietZo; de online alterego’s van Lavinia en Marcus. Het geeft een inkijkje in de relatie die deze personages met elkaar hebben en doordat de gesprekken van verschillende momenten zijn is er een ontwikkeling te zien. Dat maakt het gebrek aan ontwikkeling bij Marcus en April helaas niet goed. De twee groeien al snel naar elkaar toe, maar het voelt niet geloofwaardig aan. Het is daarom moeilijk om als lezer mee te leven met hen en hun relatie.

Dade geeft haar verhaal ook een diepere laag mee. Allemaal hopen we iets van onszelf te herkennen in de boeken die we lezen en de series die we kijken. In Spoiler alert gaat dat om je gewicht. De auteur weet haarfijn uit te leggen hoe belangrijk die representatie is en dat je waarde niet bepaald wordt door hoe goed je aan de standaardnormen kunt voldoen. Het is jammer dat de roman een lange aanloop nodig heeft, want de schrijfstijl is verder erg soepel en toegankelijk. Dat maakt het geheel prettig leesbaar, maar het weegt niet op tegen de rommelige opbouw.

Meer recensies van Eline H.