Haalt het niveau van voorganger niet

Eline H. 31 mei 2023 Hebban Recensent

Olivia Dade heeft al meerdere romans op haar naam staan. In 2021 verscheen er voor het eerst een roman van haar hand in Nederlandse vertaling. All the feels is het tweede boek van Dade dat in het Nederlands verschijnt. De vertaling is verzorgd door Jacodine van de Velde.

'Het verhaal begint veelbelovend, maar Dade weet de aandacht van de lezer niet vast te houden.' - recensent Eline

In All the feels keren we terug naar de wereld rondom de populaire tv-serie Gods of the Gates. Lezers kunnen deze al kennen uit Dade’s eerdere roman Spoiler alert. Voorkennis is echter niet nodig. Waar we in Spoiler alert het verhaal van Marcus volgden, focussen we ons nu vooral op Alex. Hierdoor zijn beide boeken los van elkaar te lezen.

Alex, acteur in Gods of the Gates, heeft zichzelf goed in de problemen gebracht. Na een knokpartij in de kroeg wil zijn baas dat hij persoonlijke begeleiding krijgt. Daarom zal Lauren hem vanaf nu gaan vergezellen bij alles wat hij doet. Voor Alex voelt het alsof hij een babysitter krijgt en daar zit hij niet op te wachten. Ook Lauren lijkt niet blij te zijn met de regeling. Dat blijkt vooral aan de soms venijnige opmerkingen die de twee over en weer maken.

Hoewel het in het begin lijkt alsof ze niet goed met elkaar over weg kunnen, groeien ze uiteindelijk dichter naar elkaar toe. Hun gesprekken worden serieuzer en ze vertellen de ander over persoonlijke kwesties. Dit zijn de momenten waarop je de ontwikkeling die beide personages doormaken goed kunt zien.

Dade besteedt veel aandacht aan de opbouw en de ontwikkeling van zowel het verhaal als de personages. Alles wordt uitgebreid uitgewerkt, waardoor de lezer een goed beeld krijgt van de situatie. De hoofdstukken worden geschreven vanuit Alex en Lauren en worden afgewisseld met mails, chatgesprekken en scripts. Dit zorgt voor extra vaart en diepgang in het verhaal.

Een gebeurtenis halverwege het verhaal zorgt ervoor dat de band tussen Alex en Lauren onder druk komt te staan. Van chemie is daarna weinig meer te merken en de interacties die volgen voelen geforceerd aan. De diepgang in het verhaal is verdwenen. Wat overblijft is een hoop oppervlakkigheid. Dade weet de diepgang uiteindelijk niet meer terug brengen.

All the feels is opgedragen aan alle meisjes die hebben geleerd zich stil te houden en geen ruimte in te nemen. Die omschrijving past precies bij hoofdpersonage Lauren. Gedurende het verhaal probeert ze zo min mogelijk ruimte in te nemen en doet ze vooral wat haar gevraagd wordt. Haar onaantrekkelijke uiterlijk en introverte karakter worden regelmatig benoemd. Het maakt duidelijk hoe de mensen om haar heen haar zien. Ook blijkt hoe moeilijk het is om boven dat beeld uit te stijgen.

Al met al haalt All the feels het niveau van Spoiler alert niet. Het verhaal begint veelbelovend, maar Dade weet de aandacht van de lezer niet vast te houden. Voor de liefhebbers is er toch goed nieuws. In het Engels is er al een derde, opzichzelfstaand, deel verschenen. Hopelijk laat de Nederlandse vertaling niet lang op zich wachten.

Meer recensies van Eline H.