Prima los te lezen thriller weet spanning niet vast te houden

Eline H. 25 juli 2023 Hebban Recensent
Steve Cavanagh (1976) werkte jaren als mensenrechtenadvocaat. Die kennis gebruikt hij nu voor het schrijven van zijn boeken. De afgelopen jaren verschenen er al meerdere boeken van zijn hand. De handlanger is zijn meest recente werk.

Eddie Flynn is inmiddels geen onbekende meer. De handlanger is alweer het zevende deel in een reeks misdaadthrillers. In dit boek staat hij Carrie bij. Haar man wordt verdacht van het doden van veertien mensen. Nu hij verdwenen is, richt de politie zich op haar. Hoeveel wist ze van haar mans bezigheden? Wist ze nergens van? Of is ze zijn handlanger?

Het boek is opgebouwd uit korte hoofdstukken. Vanuit verschillende perspectieven wordt het verhaal vertaald. Hoofdpersoon Eddie Flynn springt hier duidelijk uit. Zijn hoofdstukken zijn als enige geschreven in het ik-perspectief.

In de korte hoofdstukken met spannende eindes probeert Cavanagh de lezer voor zich te winnen. Het maakt het verleidelijk om toch nog even een extra hoofdstuk te lezen. Toch weet Cavanagh die spanning niet het hele verhaal vast te houden. Tegen het einde zakt het iets weg, waarna er uiteindelijk een hoop gebeurt in weinig tijd. Het taalgebruik is daarentegen is wel fijn. Bovendien komen er weinig moeilijke woorden in voor. Ook het gebruik van juridische termen blijft beperkt.

Hoewel de zaak centraal staat, krijgen we ook een kijkje in het persoonlijke leven van de personages. Flynn heeft een divers team om zich heen verzameld. Tussen de regels door wordt er achtergrondinformatie met de lezer gedeeld.

Al met al is De handlanger een prima thriller. Ook als je de voorgaande delen niet gelezen hebt, is het verhaal goed te volgen.

Meer recensies van Eline H.