De macht van kunst is niet te onderschatten

Eline R. 18 september 2019
The Secrets We Kept is de debuutroman van Lara Prescott en vertelt het waargebeurde verhaal rond een boek dat de wereld zou veranderen, namelijk Dokter Zhivago geschreven door Boris Pasternak. Prescott beschrijft hoe het Pasternak en zijn minnares/muse vergaat en op welke manier de Amerikaanse geheime dienst te maken had met het verspreiden van een boek dat hun cruciaal leek voor het volk van de USSR. Niet alleen heeft Prescott hiermee een mooi debuut neergezet, maar nog voor het boek officieel verschenen is, zijn de rechten voor een filmversie al verkocht. Het boek verschijnt in het Engels op 3 september 2019 en de Nederlandse editie staat ingepland voor 24 september.

Het verhaal rond het boek Doktor Zhivago is geen gemakkelijk verhaal. Het zit vol drama en emotie, maar Prescott weet het op een zeer respectvolle en realistische manier neer te zetten. Het is merkbaar dat ze geprobeerd heeft zo dicht mogelijk bij de feiten te blijven en het is voor iemand die niet bekend is met de Russische geschiedenis en de geheime diensten van Amerika in de twintigste eeuw bijna onmogelijk te onderscheiden welke elementen uit het verhaal verzonnen zijn en welke puur gebaseerd zijn op de waarheid. Prescott beschrijft de gebeurtenissen alsof ze zelf alles meegemaakt heeft en weet de lezer helemaal onder te dompelen in de sfeer van de twintigste eeuw.

Prescott kaart in dit debuut ook enkele belangrijke problematieken aan die in de twintigste eeuw erg prominent waren, maar zeker nog relevant zijn om te bespreken in de context van onze eeuw. De ongelijkheid tussen man en vrouw komen duidelijk naar voren in het boek en de personages krijgen duidelijk te maken met het glazen plafond. Ook zie je in dit boek hoe er in de twintigste eeuw omgegaan werd met homoseksuelen. Sinds toen zijn er op dat vlak wel een aantal dingen veranderd, maar zowel het glazen plafond als de manier waarop er omgegaan wordt met homoseksuelen en iedereen die tot de LGBTQIA+ groep behoort zijn nog steeds problematieken die vandaag de dag aangekaart moeten worden. Zo weet Prescott met haar debuut een verhaal neer te zetten dat gelinkt kan worden aan het heden, al lijkt dit op het eerste gezicht niet het hoofddoel van dit boek.

The Secrets We Kept is zeker en vast een indrukwekkend debuut waar weinig op aan te merken valt. Er kan over het boek gezegd worden dat het op sommige momenten wat traag vooruit gaat, maar Prescott weet dit meer dan goed te maken door de emotie naar de voorgrond te halen en slim gebruik te maken van perspectiefwisselingen. Door het boek heen wisselt ze van perspectieven in het oosten naar perspectieven in het westen, waardoor je een zeer volledig beeld krijgt van alle gebeurtenissen en op een interessante manier voorgeschoteld wordt hoe alles met elkaar verbonden is.

Men geloofde in de twintigste eeuw dat Dokter Zhivago een gevaarlijk en tegelijkertijd prachtig boek was dat de wereld kon veranderen en dat de kracht van kunst kon laten zien. Prescott heeft met haar eigen stukje kunst aangeduid dat boeken inderdaad belangrijke boodschappen kunnen overbrengen en erg krachtig kunnen zijn. We kunnen alleen maar blij zijn dat boeken zoals deze in onze cultuur niet meer zo behandeld worden zoals Doktor Zhivago behandeld werd in zijn tijd.

Meer recensies van Eline R.