Traag maar aangenaam verhaal

Eline R. 20 augustus 2019
Overleven is het eerste deel in het Ashan tweeluik en volgt het verhaal de broer en zus, Belim en Salvia. Belim is een rijke erfgenaam, maar is niet gelukkig met zijn luizenleventje. Om zijn leven wat spannender te maken besluit hij om onder de naam Ashan deel te nemen aan kooigevechten, die ’s nachts in de stad gehouden worden. Alleen hij zelf en zijn trainer weten van zijn dubbelleven, maar de slimme Salvia weet toch achter zijn geheim te komen. Na het overlijden van zijn geliefde leermeester, besluit hij zijn leven als erfgenaam achter zich te laten en begint hij een nieuw leven onder de naam Ashan. Zijn vlucht lijkt voor hem goed te verlopen, maar brengt zijn familie en zijn zus in gevaar. Zijn jongere broer Varas probeert de macht te grijpen en Salvia ziet geen andere uitweg dan toe te treden tot de Tempel. Dit is waar het verhaal echt begint en Belim en Salvia beiden moeten vechten om te overleven.

Net zoals bij vele andere fantasy boeken vraagt Overleven om een uiteenzetting van hoe de wereld in elkaar zit. Warnaar doet dit op een erg duidelijke en interessante manier. Hij geeft een combinatie van informatie verwerkt in het verhaal zelf en korte stukjes geschiedenis aan het begin van ieder hoofdstuk, waardoor je stukje bij beetje de wereld beter leert kennen. Naar het einde van het boek toe leken de stukjes geschiedenis wel iets minder relevant, aangezien de belangrijkste elementen die je nodig hebt om het boek te begrijpen al lang voorgesteld zijn. Toch blijven het wel leuke weetjes, die interessant zin om te lezen.

Warnaar heeft een wereld gecreëerd waarin ik absoluut niet zou willen leven (net iets te vrouwonvriendelijk voor mij), maar waar wel spanning en actie om elke hoek verstop lijken te zitten. Het verhaal begint dan ook erg spannend, omdat de kooigevechten erg op de voorgrond staan. Na Belims vlucht neemt de spanning helaas wat af. Je ziet hoe Belim zijn leven onder de naam Ashan probeert op te starten en jammer genoeg is zijn leven op de vlucht veel minder interessant. De spanning van het begin lijkt volledig weg te sijpelen en vervangen te worden door honderden pagina’s waarin Belim deals sluit en kleine bedrijfjes opstart. De nadruk wordt sterk gelegd op de economische mogelijkheden en hoe het allemaal in zijn werk gaat om hogerop de ladder te raken in de maatschappij.

Dit hogerop de ladder raken gaat ook wel erg vlotjes en de deals die Belim sluit verlopen bijna altijd zonder problemen. Het contrast is dan ook groot wanneer je bekijkt hoe vlotjes alles loopt in Belims leven vergeleken met dat van Salvia. Voor Salvia verloopt alles allesbehalve goed en ze moet zich tevredenstellen met een leven in de Tempel. Hier lijkt ze ook niet veilig te zijn en haar leven is constant in gevaar. Dit is allemaal het gevolg van Belims vlucht, waardoor hij toch een iets minder sympathiek personage wordt en nog maar eens benadrukt wordt dat in deze wereld de mannen kunnen doen wat ze willen ongeacht de gevolgen voor de vrouwen.

Ondanks het trage verloop van het verhaal en het niet zo sympathieke hoofdpersonage, is het toch een relatief interessant boek en ben ik wel nieuwsgierig naar hoe het verhaal verder verloopt in het tweede deel. Het is geen aanrader voor mensen die houden van veel spanning, maar het kan wel een aangename ervaring zijn als je graag boeken leest die rustig vooruit kabbelen en waarin het plot alle tijd krijgt om zich volledig te ontwikkelen.

Meer recensies van Eline R.