Advertentie
    Eline R. VIP Club

De Bubbel volgt verhaal van de Nederlandse Anna, die in Londen gaat wonen om voor een groot techbedrijf te gaan werken, namelijk ImageBuilders. Ze vertrekt met de hoogste verwachtingen en de hoop dat ze een mooie carrière voor zichzelf kan opbouwen binnen het bedrijf. Dit verloopt helaas niet helemaal zoals ze verwacht. Targets halen blijkt belangrijker te zijn dan kwaliteit en alle middelen zijn hierin toegestaan, zelfs drugs. Ook staat de ethiek van het bedrijf niet helemaal op punt en krijgt zij de taak om ethiek weer hip te maken, want alles wat hip is verkoopt goed. Kanis tracht in deze debuutroman een beeld te scheppen van hoe het er in deze techwereld aan toe gaat en dit beeld is niet altijd even rooskleurig.

Kanis is er zeker in geslaagd om de lezer een beeld te geven van hoe de techwereld in elkaar zit. Ze bespreekt klaar en duidelijk welke elementen er in dit wereldje van belang zijn en hoe de mensen met elkaar omgaan. Alles draait om targets en de werknemers lijken bijna hun menselijkheid te verliezen in ruil voor winst en populariteit. Hiermee toont ze de lezer een zeer negatief beeld van deze wereld, zonder licht te schijnen op de positieve elementen (als deze er al zijn). Jammer genoeg treedt Kanis in dit boek zeer weinig buiten de wereld van ImageBuilders. Langs de ene kant is dit positief voor het verhaal, omdat de lezer daardoor nog sterker het gevoel krijgt dat Anna helemaal opgaat in haar werk. Langs de andere kant kan dit het boek soms wat eentonig maken. De lezer krijgt bijna niets anders te zien dan de wereld binnen ImageBuilders en de impact op Anna’s omgeving en vrienden/familie komt amper aan bod. Als je echt geïnteresseerd bent in de techwereld kan de focus van Kanis op alleen de techwereld heel positief zijn, maar voor een lezer die ook meer geïnteresseerd is in de wereld rondom een personage is dit boek geen aanrader.

De belangrijkste problematieken die in dit boek aangehaald en besproken worden hebben ook allemaal te maken met de techwereld. Zo maakt Kanis erg duidelijk dat er binnen dit wereldje aan een heleboel dingen een geurtje zit. De werknemers worden volledig in beslag genomen door targets en winst en er wordt meermaals de nadruk op gelegd dat ze er alles, maar dan ook echt alles, voor doen om hun targets te halen. Dit geeft het boek een zekere waarde, aangezien Kanis duidelijk bepaalde elementen aanklaagt. Uit enkele interviews met Kanis valt af te leiden dat ze zich voor de aangehaalde problematieken baseert op eigen ervaringen, wat zeker een meerwaarde is voor het verhaal.

Doordat het verhaal de focus alleen legt op de gebeurtenissen binnen ImageBuilders, wordt het verhaal heel erg rechtlijnig vertelt. Er zitten weinig onverwachte wendingen of complexe elementen op vlak van structuur in. Dit zorgt ervoor dat dit boek heel erg vlot leest en je er gemakkelijk op een paar uur doorheen bent. Of deze vlotte leeservaring positief is, is volledig afhankelijk van hoe geïnteresseerd je bent in het onderwerp. Kanis weet mensen geïnteresseerd in technologie, economie, de bedrijfswereld enz. zeker te boeien, maar biedt weinig kansen aan de mensen buiten deze niche om in het verhaal te raken en een band te creëren met de personages. Om te concluderen is dit boek een aanrader voor een specifiek publiek, maar misschien niet heel erg interessant voor de lezers daarbuiten.

Reacties op: Interessant boek voor een specifiek publiek

29
De bubbel - Sanne Kanis
Jouw boekenplank Jouw waardering
Jouw recensie   Schrijf een recensie
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99
E-book prijsvergelijker