Zeer mooie boodschap, maar niets voor mij

Eline R. 03 december 2019
Winterbloei is het boekje dat in 2019 voor Nederland Leest gratis werd uitgedeeld. Het thema van het jaar is duurzaamheid. Voor dit thema is het heel logisch om teksten van Jan Wolkers te bundelen, aangezien hij een bekend schrijver en natuurliefhebber is. Het boekje is jammer genoeg niet te verkrijgen in Vlaanderen, aangezien deze uitgedeeld worden in de Nederlandse bibliotheken, maar gelukkig had Hebban aan de Vlamingen gedacht. De geĂ¯nteresseerden werd het boekje opgestuurd en er werd een Vlaamse leesclub rond Nederland Leest ingericht.

Het thema van dit jaar komt erg goed naar voren in Winterbloei. Door de combinatie van teksten van Wolkers, krijgt de lezer de kans om de natuur te zien door de ogen van iemand die enorm veel van de natuur houdt en er ongelooflijk veel respect voor heeft. Zonder respect voor de natuur, zullen we nooit iets aan de klimaatverandering kunnen doen en zullen we nooit milieuvriendelijker gaan leven. De redacteurs van het boekje hebben een enorm goede keuze gemaakt in de combinatie van teksten, want zo doet Wolkers als het ware voor aan de lezer hoe respect voor de natuur eruitziet en hoe mooi het wel niet kan zijn. Nooit staat er in zijn teksten een pleidooi waarin hij vraag om meer te demonstreren, milieuvriendelijker te leven, je meer in te zetten voor de natuur, … Hij laat de natuur simpelweg zien zoals hij is en toont hiermee dat het te mooi is om zomaar weg te gooien.

Het is natuurlijk een boekje met als thema duurzaamheid en met de bedoeling om mensen duurzamer te laten omgaan met de natuur, dus een pleidooi voor duurzaamheid en milieuvriendelijk is in dit boekje niet misplaatst. Het pleidooi dat we niet bij Wolkers vinden, vinden we wel terug in de inleiding door Onno Blom. Hij heeft voor dit boekje een enorm sterke inleiding geschreven waarin het doel van het boekje duidelijk uitgelegd wordt en waarin de lezer met de neus op de feiten gedrukt wordt omtrent de situatie waarin we ons momenteel bevinden. Persoonlijke merkte ik dat deze inleiding me meer deed en meer aanzette om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen dan de teksten van Wolkers.

Jammer genoeg konden de teksten van Wolkers mij niet echt boeien en raakte ik er met moeite doorheen. Ik begreep de boodschap erachter en ik zie dat deze teksten allemaal met een reden in dit boekje beland zijn, maar de schrijfstijl van Wolkers kon me gewoon niet raken of boeien. Er zitten teksten uit verschillende genres in dit boekje, dus er zaten er wel enkele tussen die mijn interesse wel opwekten, maar over het algemeen had ik moeite mijn aandacht erbij te houden. Ik vind de boodschap die dit boekje uitdraagt heel erg mooi, maar ik denk niet dat ik nog eens iets van Wolkers ga lezen.

Meer recensies van Eline R.