Het beste boek van Bjork tot nu toe voor mij!

elinevandm 16 februari 2024
De terugkeer van Mia is het vierde deel in de gekende reeks Holger Munch & Mia Krüger. Eerder las ik alle voorgaande delen al en ik was dan ook blij dat we meer van dit duo kunnen lezen. In dit deel maken we kennis met een andere versie van Mia, eentje die zich minder wentelt in negatieve gedachten en die sterker in haar schoenen staat. De drang naar drank en andere verdovende middelen is er volledig uit in dit boek en dat is fijn. Het is nu eerder Holger Munch die verslaafd lijkt te zijn aan sigaretten en in elk hoofdstuk en bijna bij elke handeling wil hij roken. Van mij hoeft dit absoluut niet om de zoveel tijd een bod te komen en ergerde ik me daar af en toe wel eens aan.

Dit boek is echter sterk opgebouwd en het is spannend. Mia wordt benaderd door een jong meisje, Sofia, die graag wil dat ze de verdwijning onderzoekt van een jongen die enkele jaren eerder van de radar verdween. Mia aanvaardt de opdracht, maar tegelijkertijd wordt een tienermeisje dood aangetroffen. Holger en Mia worden herenigd en onderzoeken de zaak. Geheimen en andere duistere praktijken komen aan het licht. Het boek hield me in zijn greep en vond ik het beste tot nu toe van Bjork. Wat me wel verbaasde was dat er over één aspect geen woord meer gerept werd en ik achterbleef met een open vraag. Ik bleek niet de enige te zijn, zag ik op enkele boekensites die zich afvroegen hoe het nu juist met dat bepaalde stuk zat. Daarom werden de 5 uiteindelijk 4,5 sterren.

Meer recensies van elinevandm